Emocje na lekcji są potrzebne – jak je wyrazić i zrozumieć?

01 lutego 2023 r. w Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 2 w Brzegu Dolnym odbyła się lekcja otwarta w klasie VII. Podczas zajęć prowadzący starali się pomóc uczniom w zrozumieniu ich własnych emocji, emocji innych oraz przeciwdziałać powstawaniu zaburzeń zachowania. Uczniom pokazano jak sobie z nimi radzić. Zajęcia zostały przygotowane we współpracy szkoły z PCE i PPP w Wołowie: doradcą metodycznym nauczania języka polskiego Danutą Haller oraz Reginą Kmicińską – doradcą metodycznym nauczania przedmiotów przyrodniczych.

W czasie spotkania wykorzystano pomoce własne, ułatwiające wyrażanie i nazywanie emocji w codziennym życiu: kostki emocji, plansze i koła do wyrażania emocji oraz balony i karty uczuć. Uczniowie uczestniczyli w zabawie integracyjnej „Cebula”, podczas której pozdrawiali się, mówili sobie o czymś miłym oraz o przykrych doświadczeniach jakie przeżyli w ciągu tygodnia. Również dokonali interpretacji wiersza „Marchewka” J. Brzechwy i wykonali prace plastyczne, zamalowując pola z samogłoskami, dające im obraz marchewki- negatywnego bohatera wiersza. Z wykorzystaniem planszy emocji wykonali zadanie polegające na rozpoznaniu uczuć ludzi przedstawionych na fotografiach. Na podsumowanie obejrzeli dwa filmiki ukazujące emocje towarzyszące nauczycielowi i uczniom rozpoczynającym nowy rok szkolny.

    Dla uczestniczących w spotkaniu nauczycieli celem nadrzędnym było ukazanie roli i wartości wykorzystania prezentacji multimedialnej w pracy nauczyciela; wzbogacanie pracy dydaktyczno-wychowawczej o nowe środki przekazu informacji; nabycie umiejętności wyciszenia uczniów oraz wskazanie skutecznych sposobów łagodzenia napięć.

Uczniowie natomiast zrozumieli własne stany emocjonalne oraz uczucia innych osób, potrafili o nich rozmawiać. Prowadzące udzielały pomocy uczniowi w zrozumieniu potrzeb i emocji innych oraz wskazały na rolę empatii w komunikacji międzyludzkiej.

Po odbytej lekcji zostały przeprowadzone warsztaty merytoryczne, podczas których wykonywano pomoce dydaktyczne do pracy na lekcjach dotyczących emocji.  W zajęciach otwartych wzięło udział 7 nauczycieli, a w warsztatach merytorycznych 6.

Doradcy dziękują wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń w obszarze kształtowania u uczniów umiejętności społecznych oraz metod stosowanych podczas lekcji. Uczestnicy otrzymali materiał do przeprowadzenia zajęć w swoich szkołach.

 Danuta Haller – doradca metodyczny nauczania języka polskiego

Regina Kmicińska – doradca metodyczny nauczania przedmiotów przyrodniczych

Foto galeria:

  1. Zabawa integracyjna „Cebula”
Sala lekcyjna. Na środku stoją uczniowie twarzami do siebie. Po lewej stronie nauczyciel prowadzący zajęcia, jest na tle tablicy.

2. Pomoce dla uczniów do zabawy w wyrażanie swoich emocji.

Na środku walizka z poduszeczkami w kształcie kwadratu, na których są twarze z emocjami oraz na białym tle czarne zapisane zdania pytające o uczucie. Z walizki ręka dziecka wyciąga poduszeczkę.

3. Zabawa integracyjna „Cebula”.

Sala lekcyjna. Na środku stoją uczniowie twarzami do siebie.

4. Pomoce naukowe do przeprowadzenia zabawy w wyrażanie emocji.

Na brązowym tle w dolnej części walizka z brązowymi kartami do gry-zawierającymi napis w formie pytania lub twarz z wyrazem emocji.

5. Interpretacja wiersza „Marchewka”.

Sala lekcyjna. Na środku stoją uczniowie twarzami do siebie. Po lewej stronie nauczyciel prowadzący zajęcia, jest na tle tablicy.

6. Poduszeczka emocji – uczniowie losują.

Na środku kwadratowa walizka z poduszkami emocji - poduszeczka z kwadratowym obrazkiem twarzy a pod nią drukowanymi literami napis. Uczniowie klęcząc wyciągają je z walizki. W tle inne dzieci.

7. Zabawa z poduszeczkami emocji. Nazywanie stanów emocjonalnych.

Na środku kwadratowa walizka z poduszkami emocji - poduszeczka z kwadratowym obrazkiem twarzy a pod nią drukowanymi literami napis. Uczniowie klęcząc wyciągają je z walizki. W tle inne dzieci.

8. Zabawa uczniów z poduszeczkami emocji. Nazywanie stanów emocjonalnych.

Widok siedzącej i śmiejącej się dziewczyny, która w ręku trzyma poduszkę emocji a drugą dłonią przysłania usta.

9. Poduszeczka emocji – uczeń ustnie odpowiada na wylosowane pytanie dotyczące emocji.

Widok siedzącej i śmiejącej się dziewczyny, która w ręku trzyma poduszkę emocji, coś mówi.

10. Zabawa uczniów z poduszeczkami emocji. Nazywanie stanów emocjonalnych.

Na środku walizka z poduszeczkani w kształcie kwadratu, na których są twarze z emocjami oraz na białym tle czarne zapisane zdania pytające o uczucie. Z walizki ręce dzieci wyciągają poduszeczki. Po lewej stronie obrazu, na dole obrazek z napisem plansza emocji

11. Zajęcia interaktywne.

Sala lekcyjna, dzieci siedzą przed laptopami. Nad jedną osobą pochyla się kobieta w białym sweterku.

12. Zajęcia interaktywne.

Sala lekcyjna, dzieci siedzą przed laptopami. Nad jedną osobą pochyla się kobieta w zielonym sweterku. W tle stoi inna kobieta.

13. Zajęcia interaktywne.

Sala lekcyjna, dzieci siedzą przed laptopami. Nad jedną osobą pochyla się kobieta w zielonym sweterku. W tle pochyla się nad dziećmi  inna kobieta.
się kobieta w zielonym sweterku. Z tyłu nad uczniami pochyla się inna kobieta.

14. Zajęcia interaktywne.

Sala lekcyjna, dzieci siedzą przed laptopami. Nad jedną osobą pochyla się kobieta w czarnym sweterku.

15. Zabawa uczniów z poduszeczkami emocji. Nazywanie stanów emocjonalnych.

Sala lekcyjna, dzieci siedzą w ławkach na tle okien. W ręku trzymają poduszki emocji i wypowiadają się na temat swoich uczuć.