Poradnik logopedyczny część 3

PORADNIK  LOGOPEDYCZNY  CZ. 3   „ POROZMAWIAJMY O CAPD ? ”- brzmi intrygująco? Zachęcam więc do lektury….

Drodzy rodzice

w ostatnim czasie tj. od kilku lat coraz częściej mówi się o tym zaburzeniu w kontekście dzieci szkolnych i występujących u nich trudności w nauce, ale może ono dotyczyć również dzieci młodszych. Czym jest zatem CAPD i czy dotyczy ono Waszego dziecka?

CAPD to skrót z ang. central auditory processing disorder i oznacza Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego. Może być też używana nazwa APD. Jest to specyficzne zaburzenie procesu słyszenia, a mówiąc prościej i bardziej obrazowo to:  uszy pracują normalnie (dziecko nie jest głuche, wszystko słyszy, wyniki audiogramu są prawidłowe), ale mózg „słyszy” coś innego niż odbiera ucho, ma problem z przetworzeniem tej informacji. Dziecko zatem słyszy, ale mamy wrażenie że nie słucha, nie w pełni rozumie to co usłyszało bo dźwięki składają mu się w jakieś dziwne słowa, których ono nie zna. Może np. zamiast „kto” usłyszeć „kot”, wówczas zdanie „kto zrobi zakupy” brzmi „kot zrobi zakupy” i wtedy dziecko zastanawia się mocno nad sensem tego komunikatu, nie potrafiąc go odnieść do rzeczywistości. Podobnie bywa w zdaniu „Pani ma zegarek”- dziecko słyszy coś innego „Panima zegarek”, tak też napisze w dyktandzie, nie rozdzieli tych wyrazów i będzie się zastanawiało co to jest „panima”. Jakie są inne objawy tego zaburzenia? Mogą występować trudności w: słyszeniu w hałasie (w domu dziecko lepiej rozumie mowę, to co mama tłumaczy w czasie odrabiania lekcji, bo w domu jest mniej bodźców słuchowych przez co mózg dziecka może je lepiej „odczytać”); spełnianiu poleceń słownych; złożonych poleceń. Zdarza się przekręcanie podobnie brzmiących słów; występują częste prośby o powtórzenie; łatwe rozpraszanie się; trudności w czytaniu i pisaniu; trudności w koncentracji uwagi, nauką języków obcych a także nadwrażliwość na głośne dźwięki. Zaburzenia przetwarzania słuchowego u młodszych dzieci mogą negatywnie wpłynąć m.in. na rozwój mowy, na ich kompetencje komunikacyjne, funkcjonowanie emocjonalno – społeczne a w okresie późniejszym na opanowanie umiejętności czytania i pisania. Jakie są zatem przyczyny występowania zaburzeń przetwarzania słuchowego? Często są one wynikiem niedotlenienia mózgu w czasie porodu, zapalenia opon mózgowych, urazów głowy czy zatruć w dzieciństwie. Jednak jedną z najczęściej ostatnio podawanych przyczyn jest nadmierne spędzanie przez dzieci czasu przy komputerze, tablecie czy smartfonie, gdzie skupiają się tylko na odbiorze informacji drogą wzrokową – za pomocą obrazów. Nie trenują słuchu i słuchania. Efektem czego nie umieją prawidłowo przetworzyć słyszanej informacji. Zachęcam więc do: zabaw dźwiękowych (rozpoznawanie dźwięków przedmiotów, otoczenia itp.), zabaw dźwiękiem (cicho-głośno; wysoki dźwięk- niski; długi dźwięk- krótki itp.)- przykłady zabaw w linkach poniżej; a przede wszystkim do czytania dzieciom: bajek, wierszyków.

    Być może któreś z opisanych objawów obserwujecie u swojego dziecka, ale czy ma ono CAPD ? Kto może to stwierdzić ? Zaburzenie przetwarzania słuchowego jest złożonym problemem i wymaga wielu specjalistycznych badań diagnostycznych. Pierwszym krokiem jest wykonanie badania słuchu w celu wykluczenia trwałego ubytku słuchu, a więc uzyskania informacji, że dziecko dobrze słyszy. Wstępne badanie słuchu można zrobić podczas wizyty u otolaryngologa w poradni laryngologicznej, który może zlecić wykonanie kolejnych badań słuchu gdy zajdzie taka potrzeba. Można też zgłosić się ze swoimi wątpliwościami co do występowania w/w zaburzenia do specjalistów: logopedy lub pedagoga w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej działającej w Waszym rejonie zamieszkania. Oni pomogą Wam w dalszym postępowaniu diagnostycznym, a w okresie późniejszym również terapeutycznym.

Zachęcam do głębszego zapoznania się z tematem CAPD. Polecam zatem Waszej uwadze lekturę linków:

https://csim.pl/capd-bez-tajemnic-diagnoza-i-terapia-zaburzen-centralnego
http://niegrzecznedzieci.org.pl/
https://neuroflow.pl/blog/dla-rodzicow/29-zabawy-i-cwiczenia-rozwijajace-sluch-i-uwage-sluchowa-dziecka
http://swiatlekarza.pl/nowoczesna-terapia-w-zaburzeniach-przetwarzania-sluchowego
https://www.osrodek-pzg.pl/
https://kursy.operon.pl/Blogi/Blog-dra-Marcina-Szczerbinskiego/Centralne-zaburzenia-przetwarzania-sluchowego

 Jeżeli po lekturze informacji z linków macie Państwo jakieś pytania zachęcam do kontaktu mailowego: dorota.kasycz.bejnar.pppbd@gmail.com

                                                                                  Dorota Kasycz- Bejnar – logopeda