Co to jest zróżnicowana klasa i jak w niej pracować – krok w stronę edukacji włączającej

27 kwietnia 2023 roku w Szkole Podstawowej im. św. Mikołaja z Mirry w Krzelowie  odbyło sięszkolenie rady pedagogicznej, które poprowadzili doradcy metodyczni Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Wołowie: Danuta Haller i Iwona Pisching.

 Podczas spotkania zostały przedstawione nauczycielom treści dotyczące zróżnicowanej klasy i pracy w takim zespole. Celem prowadzących było przybliżenie uczestnikom  tematyki obszaru edukacji włączającej.

Zakres merytoryczny dzisiejszego doskonalenia nauczycieli dotyczył edukacji włączającej jako obszaru kształcenia, który od 2023/2024 roku formalnie wejdzie do szkól. Edukacja włączająca

zakłada wspólne kształcenie wszystkich uczniów  tzn. zarówno  ramach placówki najbliższej miejsca zamieszkania każdego dziecka/ucznia.  Edukacja ta stawia za cel wyposażenie uczniów w kompetencje niezbędne do stworzenia w przyszłości włączającego społeczeństwa, czyli  społeczeństwa, w którym osoby niezależnie od różnic m.in. w stanie zdrowia, sprawności, pochodzeniu, wyznaniu są pełnoprawnymi członkami społeczności, a ich różnorodność postrzegana jest jako cenny zasób rozwoju społecznego i cywilizacyjnego. To systemowe, wielowymiarowe i wielokierunkowe podejście do edukacji nastawione na dostosowanie wymagań edukacyjnych, warunków nauki i organizacji kształcenia do potrzeb i możliwości każdego ucznia, jako pełnoprawnego uczestnika procesu kształcenia.  Podczas spotkania nauczyciele rozmawiali o tym,  jak organizować proces edukacyjny z uwzględnieniem metod pracy dobieranych adekwatnie do realizowanych celów edukacyjnych i wychowawczych oraz strategii dydaktycznej wspierającej indywidualizację nauczania w zróżnicowanej grupie;

Rozmawialiśmy o tym jak tworzyć warunki sprzyjające aklimatyzacji uczniów.

 Celem szkolenia było również utrwalenie wiedzy uczestników w zakresie pracy z klasą zróżnicowaną, rozpoznawanie potrzeb, możliwości i motywacji uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb oraz wykorzystywania indywidualnego potencjału uczniów w kształceniu zróżnicowanym.

 Ze szkolenia skorzystało 15 nauczycieli.

doradcy metodyczni: D. Haller, I. Pisching

Foto galeria:

  1. Wykład osoby prowadzącej szkolenie. Przedstawienie  treści merytorycznych szkolenia „Kto tworzy zróżnicowaną kasę?”
Sala lekcyjna. Po prawej stronie stoi osoba prowadząca i coś mówi. Salę wypełniają osoby siedzące przy stolikach. Patrzą na prowadzącą

2. Wykład osoby prowadzącej szkolenie – narzędzia pracy w zróżnicowanej klasie.

Sala szkolna. Przed laptopem na tle kolorowego ekranu siedzi prowadząca, a przy stolikach siedzą nauczyciele. Za siedzącymi osobami , regały.

3. Nauczyciele podczas prezentowanych treści szkoleniowych.

Sala szkolna, przy stolikach siedzą nauczyciele. Na ścianie ekran z prezentacją. Przy stole, z przodu siedzi prowadząca, ma przed sobą otwartego laptopa.

4. Słuchacze podczas szkolenia- warsztaty.

Sala szkolna, przy stolikach siedzą nauczyciele. Na ścianie biała tablica informacyjna. Na ścianie z przodu ekran z prezentacją.