Szkolenie Rady Pedagogicznej w Szkole Podstawowej w Orzeszkowie

Kim jest i jaką rolę odgrywa nauczyciel wspomagający
Nowoczesne metody integracji zróżnicowanego zespołu klasowego

17 listopada 2022 roku w Szkole Podstawowej im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie odbyła się szkoleniowa rada Pedagogiczna, którą poprowadzili doradcy metodyczni Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Wołowie: I. Pisching, D. Haller, R. Kmicińska i D. Głuszczyńska

To już drugie w tym roku szkolnym spotkanie nauczycieli z doradcami z PCE i PPP w Wołowie. Podczas spotkania zostały przedstawione nauczycielom treści dotyczące integracji nauczyciela przedmiotu z nauczycielem współorganizującym proces kształcenia.

Celem szkolenia było wyposażenie nauczycieli w wiedzę na temat roli, jaką pełni nauczyciel wspomagający. Omówiono przykłady zachowań osób neuronietypowych i zestawiono je z reakcjami na bodźce osób neurotypowych. W sposób szczegółowy omówiono zadania nauczyciela współorganizującego kształcenie, które zostały określone w rozporządzeniu MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

Zaprezentowano uczestnikom przykładowy szkolny program współpracy nauczyciela przedmiotu z nauczycielem wspomagającym. Program szkolenia obejmował również treści dotyczące dziecka z niedosłuchem w szkole. Nauczyciele dowiedzieli się, jak efektywne wspierać dzieci niedosłyszące. Uczestnicy warsztatów wyposażeni w praktyczne wskazówki odbyli również konsultacje z doradcami, umawiając się z nimi na lekcje otwarte.

      W drugiej części szkolenia odbyły się warsztaty, podczas których zaprezentowano nowoczesne metody integracji zróżnicowanego zespołu klasowego. Nauczyciele weszli w role uczniów i podzieleni na dwie grupy rozpoczęli escape room – rodzaj gry polegającej na tym, że gracze po rozwiązaniu powiązanych ze sobą zagadek rozszyfrowali kod i dostali się do walizki z niespodzianką. Dzisiejszy escape room był w klimacie świąteczno – Mikołajowym, co niewątpliwie wprowadziło wszystkich w ciepłą atmosferę bożonarodzeniową.

Doradcy dziękują dyrekcji szkoły oraz obecnym na spotkaniu nauczycielom za aktywność i miłą atmosferę.

                               doradcy metodyczni: D. Haller, R. Kmicińska, I. Pisching, D. Głuszczyńska

Foto galeria:

  1. Przedstawienie zakresu treści merytorycznych szkolenia.
Sala lekcyjna, przy stolikach siedzą nauczyciele. Na ścianie ekran z prezentacją. Po lewej stronie przy biurku siedzi osoba prowadząca. Ubrana jest w zieloną bluzką. Po lewej stronie okno przysłonięte żółtymi roletami.

2. Wykład osób prowadzącej szkolenie.

Sala lekcyjna, przy stolikach siedzą nauczyciele. Na ścianie ekran z prezentacją. Przed siedzącymi osobami znajdują się dwie kobiety prowadzące szkolenie. Jedna kobieta ubrana jest w bordową bluzką, druga w brązową sukienkę. Po lewej stronie okna przysłonięte żółtymi roletami. Po prawej stronie ekranu wisi biała tablica.

3. Nauczyciele podczas prezentowanych treści szkoleniowych.

Sala lekcyjna, przy stolikach siedzą nauczyciele. Na ścianie ekran z prezentacją.. Po lewej stronie stronie ekran z prezentowanym materiałem a po jego prawej stronie wisi biała tablica. Przed ekranem stoi kobieta prowadząca ubrana w bordowy sweter i zieloną spódnicę, Przed ekranem druga prowadząca cos tłumaczy.

4. Słuchacze podczas udzielania wskazówek do gry escape room.

Sala lekcyjna, przy stolikach siedzą nauczyciele. Na ścianie ekran z prezentacją. Przed nimi stoi prowadząca i cos wskazuje ręką i tłumaczy. Ubrana jest w różową bluzkę i ciemny sweter. Po lewej stronie okno. Po prawej stronie ekranu wisi biała tablica.

5. Escape room-walizka zamknięta na szyfr z ukrytą niespodzianka.

Sala lekcyjna. Na stoliku brązowa walizka z łańcuchami, zmknięta na szyfr. Po lewej stronie zagadki do gry.

6. Nauczyciele podczas gry.

Sala lekcyjna, przy stoliku siedzą cztery kobiety – nauczycielki, które maja przed sobą kolorowe kartki z zadaniami do rozwiązania.

7. Nauczyciele podczas gry- świąteczny escape room.

Sala lekcyjna, przy stoliku siedzą i stoją kobiety – pięć nauczyciek, które maja przed sobą kolorowe kartki z zadaniami do rozwiązania. Wskazuja coś palcami i zapisują na kartkach.

8. Nauczyciele podczas gry- świąteczny escape room.

Sala lekcyjna, przy stoliku siedzą dwie kobiety i stoją trzy kobiety – nauczycielki, które maja przed sobą kolorowe kartki z zadaniami do rozwiązania. Wskazują coś palcami i jedna z nich zapisuje dane rozwiązanie  na kartce.

9. Nauczyciele podczas gry- świąteczny escape room.

Sala lekcyjna, przy stoliku siedzi kobieta i ma w ręku kartki, przed nią włączony laptop z treściami dotyczącymi zagadki.

10. Otwieranie zaszyfrowanej walizki-finał.

Sala lekcyjna, przy stolik stoją dwie kobiety i pochylają się nad brązowa walizka obwinięta srebrnym łańcuchem. Jedna ma w ręku kartkę a dryga łamie szyfr.

11. Radość zwycięzców. Niespodzianka w walizce- słodkości dla zwycięzców

Sala lekcyjna, przy stoliku stoją kobiety w ilości czterech. Na środku leży otwarta walizka, a w niej knoppersy – słodkie wafelki dla zwycięzców gry.