16.03.2022 r. POLSKO – UKRAIŃSKIE SPOTKANIE INTEGRACYJNE – Wyrażamy emocje

Dnia 16.03.2022 na terenie Szkoły Podstawowej im Kornela Makuszyńskiego  w Starym Wołowie odbyło się polsko – ukraińskie spotkanie integracyjne dzieci, młodzieży i dorosłych. Zajęcia zostały przygotowane we współpracy szkoły z PCE i PPP w Wołowie: doradcą metodycznym nauczania języka polskiego Danutą Haller. W spotkaniu uczestniczyły miedzy innymi dzieci, które przybyły do Polski z ukraińskiego sierocińca i zamieszkają we wsi Stary Wołów w zameczku.
Polska społeczności tej szkoły poznała się z uczniami, którzy przybyli do Gminy Wołów z terenu dosięgniętej wojną Ukrainy oraz zamieszkali we wsi Stary Wołów i będą uczniami tej szkoły. Była to pierwsza wizyta tych dzieci w polskiej szkole i przebiegała w formie poznawczo – zabawowej ze szczególną umiejętnością wyrażenia uczucia empatii ze strony polskich uczestników. Podczas zajęć różnowiekowej grupy staraliśmy się wszystkim pomóc w zrozumieniu ich własnych emocji, emocji innych, przeciwdziałać powstawaniu zaburzeń zachowania. Polscy uczniowie oprowadzili również gości po szkole. Uczniowie polscy pracowali w parze z gościem z Ukrainy. Takie wspólne wykonanie zadania było  przeżyciem dla obu stron.
Ponieważ tego dnia obchodzono w placówce „Dzień PRL-u” wszyscy uczestnicy byli gośćmi baru mlecznego, kafejki, w której za kartki mogli kupić kawę i ciastko. Mogli też oglądać stare winyle, sprzęt AGD, monety i bawić się w klimacie lat 60 – tych, 70-tych i 80-tych. Również byli pełni podziwu dla zaprezentowanej mody przez uczniów i nauczycieli  szkoły. Podczas przerwy goście z Ukrainy wraz z uczniami polskimi tańczyli przy dźwiękach muzyki z czasów PRL-u. To były dodatkowe atrakcje, którym towarzyszyły niewątpliwie wielkie emocje.
Zajęcia zostały przeprowadzone we współpracy z nauczycielami tej szkoły oraz uczniami – Ukraińcami ze Szkoły Podstawowej im. K. Makuszyńskiego w Starym Wołowie, którzy uczęszczają  do polskiej szkoły. Uczniowie ci byli tłumaczami i ich pomoc okazała się nieodzowna. Podczas spotkania byli nauczyciele szkoły, pani pedagog oraz pani sołtys, która przyprowadziła gości do szkoły.
W czasie spotkania wykorzystano pomoce własne, ułatwiające wyrażanie  i nazywanie emocji w codziennym życiu: kostki emocji, plansze i koła do wyrażania emocji oraz balony i karty uczuć. W spotkaniu wzięło udział 28 osób.

Doradca oraz pani Magdalena Drzazga – dyrektor Szkoły Podstawowej im Kornela Makuszyńskiego w Starym Wołowie dziękują wszystkim zaangażowanym w organizację spotkania, uczniom i gościom z Ukrainy za wspólny czas i możliwość wymiany uśmiechów i pozytywna energie.

                                        Danuta Haller – doradca metodyczny nauczania języka polskiego

                           

Foto galeria:

  1. Rozpoznawanie emocji z planszy – ćwiczenie w parach polsko – ukraińskich
Krzesła ustawione w linii prostokąta na nich siedzą uczniowie. Cztery dziewczynki przy stoliku piszą na kartce informacje. Na pulpicie leży plansza emocji. Za nimi regał z książkami.

2. Rozpoznawanie emocji z planszy – ćwiczenie w parach polsko – ukraińskich

Sala lekcyjna. Krzesła ustawione w linii prostokąta na nich siedzą uczniowie. Cztery dziewczynki przy stoliku piszą na kartce informacje. Na pulpicie leży plansza emocji. Za nimi brązowe drzwi.

3.Ćwiczenie polegające na nazywaniu emocji

Sala lekcyjna.. Dwóch chłopców w różnym wieku, przy stoliku, jeden pisze na kartce informacje. Na pulpicie leży obok koło emocji.

4. Ćwiczenie polegające na nazywaniu emocji

Dwie dziewczynki siedzą przy stoliku piszą na kartce informacje. Na pulpicie leży plansza emocji. Na stoliku leży piórnik. Dziewczynki trzymają w ręku długopisy.

5. Rozpoznawanie emocji z planszy – ćwiczenie w parach polsko – ukraińskich

Sala lekcyjna. Dwoje dzieci. Chłopiec pisze na kartce, dziewczynka w czarnym sweterku patrzy przed siebie. Na pulpicie leży plansza emocji. Na stoliku leży piórnik. Dzieci trzymają w ręku długopisy

6.Rozpoznawanie emocji z planszy – ćwiczenie w grupie polsko – ukraińskich dzieci

Sala lekcyjna. Krzesła ustawione w linii prostokąta na nich siedzą uczniowie. Troje dzieci: dwóch chłopców i jedna dziewczynka pochylają się nad kartka i zapisują coś.  Na pulpicie leży plansza emocji. W ręku chłopca kartka z kołem emocji.

7.Nauczycielka wspólnie z dzieckiem nazywa emocje w języku ukraińskim

Brązowy pulpit, na nim biała kartka twarzami. Obok plansza z emocjami. Na środku nauczycielka w czarnym swetrze pochylona nad dzieckiem – chłopcem w zielonej bluzie. Coś mu pokazuje i tłumaczy. Za nimi okna, na których są kolorowe obrazki a na parapetach zielone kwiaty.

8. Wskazówki do ćwiczeń

Sala lekcyjna, stoliki ustawione w kształcie kwadratu, siedzą w nich dzieci.. Na środku na poduszkach , na podłodze  siedzą dzieci. Ponad nimi stoi nauczycielka i coś pokazuje. Na pulpicie leżą plansze z emocjami – twarzami. W tle okna z naklejonymi kolorowymi motylami.

9. Wspólne rozpoznawanie nazw emocji w języku polskim i ukraińskim

Sala lekcyjna, stoliki ustawione w kształcie kwadratu, siedzą w nich dzieci.. Na środku na poduszkach , na podłodze  siedzą dzieci i kuca przy nich nauczyciel, który trzyma kartkę i coś pokazuje. Na pulpitach  leżą plansze z emocjami – twarzami. Z przodu wisi na ścianie zielona prostokątna tablica a przy niej biurko. Po prawej stronie tablicy jest ekran, a na nim prezentowany materiał do zajęć.

10. Zabawa taneczna na korytarzu – wyzwalamy nasze emocje

: Korytarz szkolny. Dzieci trzymają się za ręce i tańczą w kole. Podłoga jest w kwadraty brązowo – szare. Dzieci ubrane na kolorowo. Na ścianach widać brązowe drzwi wejściowe do klas lekcyjnych.