07.03.2022 r. POLSKO – UKRAIŃSKIE SPOTKANIE INTEGRACYJNE -Wyrażamy emocje

Dnia 07.03.2022 na terenie Szkoły Podstawowej im Kornela Makuszyńskiego w Starym Wołowie odbyło się polsko – ukraińskie spotkanie integracyjne dzieci, młodzieży i dorosłych. Zajęcia zostały przygotowane we współpracy szkoły z PCE i PPP w Wołowie: doradcą metodycznym nauczania języka polskiego Danutą Haller.

Spotkanie miało na celu wzajemne poznanie się polskiej społeczności tej szkoły z uczniami, którzy przybyli do Gminy Wołów z terenu dosięgniętej wojną Ukrainy oraz zamieszkali we wsi Stary Wołów i będą uczniami tej szkoły. Była to pierwsza wizyta tych dzieci w polskiej szkole i przebiegała w formie poznawczo – zabawowej ze szczególną umiejętnością wyrażenia uczucia empatii ze strony polskich uczestników. Podczas zajęć różnowiekowej grupy staraliśmy się wszystkim pomóc w zrozumieniu ich własnych emocji, emocji innych, przeciwdziałać powstawaniu zaburzeń zachowania. Polscy uczniowie oprowadzili również gości po szkole, pokazując im miejsca, w których się uczą, ale i takie do których najchętniej zachodzą, by odpocząć. Zajęcia zostały przeprowadzone we współpracy z nauczycielami tej szkoły oraz uczniami – Ukraińcami ze Szkoły Podstawowej im. K. Makuszyńskiego w Starym Wołowie, którzy uczęszczają  do polskiej szkoły. Uczniowie ci byli tłumaczami i ich pomoc okazała się nieodzowna. Podczas spotkania byli nauczyciele szkoły, pani pedagog oraz pani sołtys, która przyprowadziła gości do szkoły.

W czasie spotkania wykorzystano pomoce własne, ułatwiające wyrażanie  i nazywanie emocji w codziennym życiu: kostki emocji, plansze i koła do wyrażania emocji oraz balony i karty uczuć. W spotkaniu wzięło udział 29 osób.

Doradca oraz pani Magdalena Drzazga – dyrektor Szkoły Podstawowej im Kornela Makuszyńskiego w Starym Wołowie dziękują wszystkim zaangażowanym w organizację spotkania, uczniom i gościom z Ukrainy za wspólny czas i możliwość wymiany uśmiechów i pozytywna energie.

Danuta Haller – doradca metodyczny nauczania języka polskiego

Foto galeria:

  1. Przywitanie uczestników zajęć
Sala lekcyjna. Krzesła ustawione w linii prostokąta na nich siedzą uczniowie i dorośli. W środku, na podłodze siedzą na poduszkach uczniowie.  Przy drzwiach stoi nauczycielka. Z tyłu, za siedzącymi jest na ścianie regał z książkami a nad nim wiszą portrety – 6 sztuk oraz kwiaty w wazonach.

    

2.  Losowanie kart emocji                                    

Sala lekcyjna. Krzesła ustawione w linii prostokąta na nich siedzą uczniowie i dorośli. W środku, na podłodze siedzą na poduszkach uczniowie.  Z tyłu, za siedzącymi jest na ścianie regał z książkami oraz kwiaty w wazonach. Na stolikach leżą plansze emocji i walizka, w której sa poduszeczki z główkami emocji. Uczestnicy maja poduszeczki przed sobą.

3. Ćwiczenie polegające na wyrażaniu swoich emocji

Sala lekcyjna. Krzesła ustawione w linii prostokąta na nich siedzą uczniowie i dorośli. W środku, na podłodze siedzą na poduszkach uczniowie.  Z tyłu, za siedzącymi jest na ścianie regał z książkami oraz kwiaty w wazonach. Za siedzącymi uczestnikami stoi kobieta w czerwonych spodniach i czarnym swetrze, cos mówi. Na stolikach leżą plansze emocji i walizka, w której są poduszeczki z główkami emocji. Uczestnicy maja poduszeczki przed sobą. Na stoliku leżą siwe balony.

4. Prezentowanie materiału – swoich emocji

Sala lekcyjna. Krzesła ustawione w linii prostokąta na nich siedzą uczniowie i dorośli. W środku, na podłodze siedzą na poduszkach uczniowie.  Jedna dziewczynka trzyma walizkę z poduszeczkami emocji, które będą losowo wyciągane przez dzieci.

5. Zabawa w wyrażanie emocji

Sala lekcyjna. Krzesła ustawione w linii prostokąta na nich siedzą uczniowie i dorośli. W środku, na podłodze siedzą na poduszkach uczniowie.  Jedna dziewczynka trzyma walizkę z poduszeczkami emocji, które wyciągają inne dzieci.

6. Poduszeczka emocji – uczestnik ustnie opisuje, co czuje

Sala lekcyjna. Na środku, na podłodze siedzą na poduszkach uczniowie.  Dziewczynki maja w ręku  poduszeczki emocji oraz plansze emocji. Wypowiadają się o swoich uczuciach.

7. Kolorowanie swojej emocji

Brązowy pulpit, na nim biała kartka z trzema twarzami w czarnej oblamówce. Dłoń kobieca z pomalowanymi na czerwono paznokciami pisze po kartce.

8. Kolorowanie swojej emocji

Brązowy pulpit, na nim biała kartka z trzema twarzami w czarnej oblamówce. Dziecko w koszulce czarnej w białe kropki pisze po kartce. Obok leży kolorowa plansza z emocjami – kolorowymi twarzami.

9. Wspólne zdjęcie uczestników spotkania

Sala lekcyjna. Krzesła ustawione w linii prostokąta . Na środku stoi  czternaście osób- pozują do zdjęcia.. Z tyłu, za siedzącymi jest przy ścianie regał z książkami a nad nim wiszą portrety – 6 sztuk oraz stoją kwiaty w wazonach