03.03.2022 r. POLSKO – UKRAIŃSKIE SPOTKANIE INTEGRACYJNE – Wyrażamy emocje

Dnia 03.03.2022 na terenie Szkoły Podstawowej nr 2 im. Orląt Lwowskich  w Wołowie odbyło się polsko – ukraińskie spotkanie integracyjne dzieci, młodzieży i dorosłych. Zajęcia zostały przygotowane we współpracy szkoły z PCE i PPP w Wołowie: doradcą metodycznym nauczania języka polskiego Danutą Haller.

Spotkanie miało  na celu wzajemne poznanie się polskiej społeczności tej szkoły z uczniami, którzy przybyli do Gminy Wołów z terenu dosięgniętej wojną Ukrainy. Była to pierwsza wizyta tych dzieci w polskiej szkole i przebiegała w formie poznawczo – zabawowej ze szczególną umiejętnością wyrażenia uczucia empatii ze strony polskich uczestników. Podczas zajęć różnowiekowej grupy staraliśmy się wszystkim pomóc w zrozumieniu ich własnych emocji, emocji innych, przeciwdziałać powstawaniu zaburzeń zachowania. Zajęcia zostały przeprowadzone we współpracy z nauczycielami tej szkoły oraz uczennicą kl. VIII  – Ukrainką ze Szkoły Podstawowej  im. K. Makuszyńskiego w Starym Wołowie, która od trzech lat uczęszcza do polskiej szkoły.

W czasie spotkania wykorzystano pomoce własne, ułatwiające wyrażanie  i nazywanie emocji w codziennym życiu: kostki emocji, plansze i koła do wyrażania emocji oraz balony i karty uczuć.

Doradca oraz dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 im. Orląt Lwowskich w Wołowie – pani M. Grzeczkowicz – Mandat dziękują nauczycielom zaangażowanym w organizację spotkania, uczniom i gościom z Ukrainy za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń w obszarze kształtowania u uczniów umiejętności społecznych. W spotkaniu wzięło udział 29 osób.

            Danuta Haller – doradca metodyczny nauczania języka polskiego

Foto galeria:

  1. Losowanie przez uczestników kart emocji
Sala lekcyjna. Krzesła ustawione w linii okręgu a na nich siedzą uczniowie. Pod oknem stoi nauczycielka. Na środku , na podłodze leży otwarta walizka. Obrazek, na górze czarny napis Plansza emocji.

2. Oglądanie prezentacji oraz przerwa – poczęstunek

Na środku dwie uczennice. Jedna trzyma biały kubek. Po lewej na górze telewizor, na którym jest prezentowany materiał o emocjach. Pod ścianą widać dziewczynę i chłopca, którzy trzymają w ręku białe kartki.

3. Ćwiczenie polegające na wyrażaniu swoich emocji

Sala lekcyjna, po prawej stronie siedzą uczniowie- pod ścianą. Jedna dziewczynka stoi i mówi. Na wprost zielona tablica a przed nią stoi w rozkroku kobieta prowadząca zajęcia. Na podłodze leży otwarta walizka z materiałami do ćwiczeń.

4. Prezentowanie materiału – swoich emocji

Sala lekcyjna, po lewej stronie siedzą uczniowie- pod ścianą. Jedna dorosła kobieta w różowej bluzce trzyma w ręku kartkę, stoi i mówi.

5. Zabawa w wyrażanie emocji

Sala lekcyjna. Krzesła ustawione w linii okręgu a na nich siedzą uczniowie. Na środku, na podłodze leży otwarta walizka. Przy niej stoi kobieta w spodniach i w różowej bluzce, ma rozłożone ręce i mówi

6. Poduszeczka emocji – uczestnik ustnie opisuje, co czuje

Na środku kwadratowa otwarta walizka z poduszeczkami emocji. Sala lekcyjna. Krzesła ustawione w linii okręgu a na nich siedzą uczniowie. Pod oknem stoi nauczycielka w spodniach. Na przeciw niej stoi druga kobieta w spodniach i w różowej bluzce, w ręku trzyma poduszeczkę emocji, i mówi.

7. Wymiana zdań uczniów polskich i ukraińskich.

Sala lekcyjna. Uczniowie stoją na środku i prowadza rozmowy. Wokół rozstawione krzesełka. Naprzeciw duże okna.

8. Podziękowanie pani dyrektor za wspólna zabawę integracyjną

Sala lekcyjna , Przed tablicą stoją trzy kobiety. Dwie w spodniach a jedna w sukience. Ta na środku mówi. Po prawej stronie na krzesełkach siedzą dwie osoby. Po prawej stronie tablicy wisi telewizor, na którym widać prezentowany materiał i emocjach.  Pod tablicą stoi stół nakryty zielonym obrusem, a na nim pomarańcze, ciastka i napoje w kartonach.