30 września 2025 r. odbyły się integracyjne zajęcia otwarte w Szkole Podstawowej nr 2 im. Orląt Lwowskich w Wołowie. Przeprowadzone zostały w czterech zróżnicowanych grupach klas czwartych i piątej, w skład których wchodzili uczniowie ze SPE oraz uczniowie bez dysfunkcji. Przygotowano je we współpracy z PCE i PPP w Wołowie – doradcami metodycznymi języka polskiego oraz przedmiotów przyrodniczych i nauczycielem szkoły – panią .Anną Beryzewską –organizatorką imprezy naukowej. Aby uczniowie czuli się bezpiecznie, towarzyszyły im nauczycielki szkoły. Doradcy metodyczni -panie: Danuta Haller i Regina Kmicińska były animatorką tychże warsztatów artystycznych, które polegały na kształceniu umiejętności podarowania drugiego życia niepotrzebnym rzeczom.
Przeprowadzono cztery warsztaty, podczas których uczniowie doskonalili swoje umiejętności manualne. Wykonali kubki sensoryczne oraz lalki, motanki, przy tym poznali mechanizm działania upcyclingu – formy wtórnego wykorzystania materiałów, która polega na nadawaniu im nowego, często bardziej wartościowego życia, bez konieczności ich przemysłowego przetwarzania.
Wszyscy uczestnicy i dzieci, i dorośli świetnie się bawili.
Podczas zajęć prowadzący starali się pomóc uczniom w zrozumieniu ich własnych emocji, emocji innych oraz przeciwdziałać powstawaniu zaburzeń zachowania. Uczniom pokazano jak sobie z nimi radzić i wyciągnąć pomocną dłoń do osób, które maja problemy z adaptacją i współpracą w grupie zróżnicowanej. Ważne było to, by dzieci pracujące w jednej grupie stały się realizatorami własnego pomysłu na ubiór zrobionej ze szmatek lalki oraz dekorowania kubka. Swoje wytwory zabrali ze sobą do domów.
Również odbyły się warsztaty merytoryczne z nauczycielami, podczas których rozmawiano o formach i metodach pracy wykorzystywanych w edukacji włączającej podczas pracy w zróżnicowanej wiekowo i intelektualnie grupie dzieci.
Zajęcia warsztatowe o charakterze artystycznym miały na celu wzbogacanie umiejętności dydaktyczno – wychowawczych nauczycieli o nowe narzędzia pracy. Ich celem było również wskazanie jednego ze sposobów organizacji procesu edukacyjnego z uwzględnieniem metod pracy dobieranych adekwatnie do realizowanych celów edukacyjnych i wychowawczych oraz strategii dydaktycznej wspierającej indywidualizację nauczania w zróżnicowanej grupie. Uczestnicy spotkania mieli okazję zaobserwować sposób tworzenia warunków sprzyjających aklimatyzacji uczniów z SPE z grupą uczniów o różnych potrzebach edukacyjnych. Prowadząca postawiła sobie za cel udzielenie wsparcia w rozwiązywaniu problemów nauczycieli bezpośrednio przy warsztacie pracy w obszarze edukacji włączającej. W zajęciach wzięły udział 75 dzieci. Na spotkanie warsztatowe oraz omówienie przeprowadzonych zajęć przybyło 7 nauczycieli. Doradcy dziękują wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń w obszarze kształtowania u uczniów umiejętności społecznych, wyrażania własnych emocji i budzenia poczucia estetyki oraz metod aktywizujących stosowanych podczas zajęć integracyjnych
doradcy metodyczni: Danuta Haller i Regina Kmicińska
Uczniowie podczas warsztatów artystycznych

Uczniowie i nauczyciele podczas warsztatów artystycznych. Wykonane motanki i kubki sensoryczne. Zespół pracowników PODN w Wołowie podczas uroczystego poczęstunku.

