SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA „Przejdźmy razem przez wieloaspektowy proces Szkolnej Oceny Funkcjonalnej”

21 października 2025 r. w Szkole Podstawowej im. Jana Markiewicza w Orzeszkowie odbyła się szkoleniowa rada pedagogiczna na temat Miejsce i rola oceny funkcjonalnej w edukacji włączającej. Rada pedagogiczna została poprowadzona przez panią Danutę Haller – doradcę metodycznego nauczania języka polskiego w Powiatowym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Wołowie.

Pani dyrektor, Ewa Maćkowska, wraz z doradcą przywitały wszystkich i życzyły, aby podczas tej rady każdy zrozumiał istotę inkluzji oraz celowość wprowadzenia w szkołach  jednej z metod wspierania ucznia, którą jest Szkolna Ocena Funkcjonalna.

Edukacja wysokiej jakości dla wszystkich (włączająca) jest od wielu lat polem zainteresowań badaczy oraz praktyków oświatowych. Pomimo że od kilkunastu lat coraz bardziej różnicuje się społeczność klasy szkolnej pod kątem możliwości oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych osób uczących się, to nadal dla wielu pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych szkół oraz rodziców jest to nowe doświadczenie, nowe obowiązki, przed którymi stają.

Prowadząca przedstawiła model międzysektorowego wsparcia, który opiera się na założeniach oceny funkcjonalnej, w której uwzględniono i wykorzystano Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF).

Podczas spotkania w głowie każdego nauczyciela obudziły się refleksje i pomysły jak wspierać dzieci i uczniów, by zapewnić im rozwój oraz możliwość aktywności i uczestnictwa na miarę ich możliwości. Aby skutecznie wspierać osiągnięcia uczniów-co jest przecież jednym z głównych celów edukacji – konieczne jest uznanie procesu oceny funkcjonalnej za stałe zadanie szkoły.

Szkoła nie jest jedynie miejscem zdobywania wiedzy, ale także kształtowania się osobowości, rozwijania pasji i talentów, doświadczania wielu sytuacji społecznych, które z kolei warunkują niejednokrotnie późniejsze wybory, decyzje i zachowania młodych ludzi.

Ważne są nie tylko oceny, ale także dobrostan dziecka.

Prowadząca przeprowadziła uczestników przez wieloaspektowy proces sporządzania Szkolnej Oceny Funkcjonalnej krok po kroku, by mogli go z łatwością przeprowadzić w swojej szkole od roku szkolnego 2026/2027.

Dzięki tej metodzie nauczyciele będą mieli możliwość poznawania mocnych i słabych stron ucznia, jego potrzeb oraz barier, uwzględniający sferę poznawczą, emocjonalną, społeczną i motoryczną.

Podczas szkolenia omówione zostały następujące zagadnienia:

1. Edukacja włączająca, czyli jaka?

2. Trochę historii o edukacji włączającej.

3. Zróżnicowana klasa.

4. Pojęcie Szkolnej Oceny Funkcjonalnej w aspekcie aktywności i uczestnictwa ucznia.

5. Komu sporządzamy SzOF i jak rozpocząć ten proces?

6. 4 elementy składowe w procesie OF- omówienie.

7. Narzędzia rekomendowane w procesie SzOF.

8.Przebieg procesu sporządzenia SzOF- szczegółowe omówienie.

9. Co jest ważne w szkole?

10. Model obserwacji tzw. ABC.

W szkoleniu wzięło udział 15 nauczycieli.

Doradca dziękuje wszystkim za wspólny czas, przyjazną atmosferę i możliwość wymiany doświadczeń.

doradca metodyczny Danuta Haller

Klasa, w której przy stolikach siedzą nauczyciele. Na stolikach leżą kartki, notatniki. Kobieta prowadzi spotkanie.

Nauczyciele podczas szkolenia Miejsce i rola oceny funkcjonalnej  w edukacji włączającej