24 września 2025 r. w Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Krzydlinie Wielkiej odbyła się szkoleniowa rada pedagogiczna na temat Miejsce i rola oceny funkcjonalnej w edukacji włączającej. Rada pedagogiczna została poprowadzona przez panią Danutę Haller – doradcę metodycznego nauczania języka polskiego w Powiatowym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Wołowie.
Pani dyrektor, Bożena Szpak, wraz z doradcą przywitały wszystkich i życzyły, aby podczas tej rady w głowie każdego nauczyciela obudziły się refleksje i pomysły jak wspierać dzieci i uczniów, by zapewnić im rozwój oraz możliwość aktywności i uczestnictwa na miarę ich możliwości. Szkoła nie jest bowiem jedynie miejscem zdobywania wiedzy, ale także kształtowania się osobowości, rozwijania pasji i talentów, doświadczania wielu sytuacji społecznych, które z kolei warunkują niejednokrotnie późniejsze wybory, decyzje i zachowania młodych ludzi.
Ważne są nie tylko oceny, ale także dobrostan dziecka.
Podczas szkolenia nauczyciele zrozumieli, że głównym celem oceny funkcjonalnej jest określenie celu i komponentów zachowania. Oznacza to identyfikację przyczyn danego zachowania, czynników je wywołujących oraz skutków, jakie przynosi ono danej osobie i tym, którzy są obok niej. Prowadząca przeprowadziła uczestników przez ten wieloaspektowy proces krok po kroku, by mogli go z łatwością przeprowadzić w swojej szkole od roku szkolnego 2026/2027.
Ocena funkcjonalna w placówkach edukacyjnych ma zostać wdrożona jako dodatkowa metoda wspierająca edukację włączającą, a jej pierwsze etapy zaczną obowiązywać od września 2025 r. Wprowadzenie to planowane jest stopniowo, z bardziej szczegółowymi przepisami dotyczącymi oceny funkcjonowania dziecka i opinii szkoły, które wejdą w życie od 1 kwietnia 2026 r., a dostosowania w poradniach zakończyć się mają do 1 września 2026.
Podczas szkolenia omówione zostały następujące zagadnienia:
1. Edukacja włączająca, czyli jaka?
2. Trochę historii o edukacji włączającej.
3. Zróżnicowana klasa.
4. Pojęcie Szkolnej Oceny Funkcjonalnej w aspekcie aktywności i uczestnictwa ucznia.
5. Komu sporządzamy SzOF i jak rozpocząć ten proces?
6. 4 elementy składowe w procesie OF- omówienie.
7. Narzędzia rekomendowane w procesie SzOF.
8.Przebieg procesu sporządzenia SzOF- szczegółowe omówienie.
9. Co jest ważne w szkole?
10. Model obserwacji tzw. ABC.
W szkoleniu wzięło udział 16 nauczycieli.
Doradca dziękuje wszystkim za wspólny czas, przyjazną atmosferę i możliwość wymiany doświadczeń.
Doradca metodyczny
Danuta Haller
Foto galeria:
- Nauczyciele podczas szkolenia Miejsce i rola oceny funkcjonalnej w edukacji włączającej

2. Nauczyciele podczas szkolenia Miejsce i rola oceny funkcjonalnej w edukacji włączającej

