10 września 2025 r. w Powiatowym Centrum Edukacji i Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej w Wołowie odbyły się stacjonarne warsztaty adresowane do dyrektorów, specjalistów oraz nauczycieli przedszkoli i wszystkich typów szkół. Celem tych zajęć, realizujących 5. priorytet MEN było podniesienie świadomości uczestników w zakresie higieny cyfrowej oraz kształtowanie bezpiecznych nawyków korzystania z internetu i urządzeń cyfrowych.
Budowanie świadomości o cyberzagrożeniach to kluczowy element ochrony w cyfrowym świecie. Bez odpowiedniego zrozumienia zagrożeń i zasad bezpieczeństwa nawet najlepsze technologie mogą okazać się niewystarczające. Szerzenie świadomości to proces wielowymiarowy, który wymaga odpowiedniego podejścia i zaangażowania.
Osobą prowadzącą była pani Agnieszka Taper – socjolożka, absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Trenerka w Fundacji Bonum Humanum, która od ponad 15 lat zajmuje się edukacją medialną dzieci, młodzieży i dorosłych z zakresu profilaktyki zachowań ryzykownych w sieci, higieny cyfrowej oraz faktów i mitów na temat gier cyfrowych. Pani A. Taper jest autorką i współautorką książek i artykułów naukowych, metodycznych i popularnonaukowych z zakresu edukacji medialnej i socjologii internetu.
Podczas warsztatów zostały omówione obszary: cyberzagrożenia w sieci, wdrażanie higieny cyfrowej oraz profilaktyka w praktyce domowej.
Uczestnicy warsztatów poszerzyli swoją wiedzę na temat internetu jako przestrzeni wpływu społecznego, aktywności sieciowej dzieci i młodzieży, zachowań ryzykownych w internecie. Nauczyli się sposobów wdrażania bezpiecznego poruszania się w internecie i promowania takich zachowań w środowisku rodzinnym oraz szkolnym. Dużo uwagi poświęcono bezpieczeństwu w sieci – abc profilaktyki dla szkół. Duży akcent położono na środowisko rodzinne, które prawnie odpowiada za to, co dzieci publikują w sieci.
Edukacja w zakresie cyberbezpieczeństwa jest niezwykle istotna, w szczególności dla najmłodszych użytkowników internetu – dzieci i młodzieży. Już od najmłodszych lat powinni oni być uczeni, jak rozpoznawać potencjalne zagrożenia, takie jak próby kontaktu ze strony nieznajomych czy fałszywe oferty online. Ważne jest, aby uświadomić dzieciom, że każda informacja, którą publikują w internecie, może zostać wykorzystana w sposób, którego się nie spodziewają. Rodzice i nauczyciele mogą w tym procesie odegrać kluczową rolę, prowadząc rozmowy o bezpieczeństwie w sieci, ucząc krytycznego podejścia do treści online oraz wprowadzając zasady korzystania z technologii, takie jak ograniczenia czasowe czy monitorowanie aktywności internetowej.
Dla młodzieży, która coraz częściej korzysta z mediów społecznościowych, ważne jest szczególne zwrócenie uwagi na ochronę prywatności. Udostępnianie zdjęć, filmów czy danych osobowych może prowadzić do problemów, takich jak cyberprzemoc, nękanie czy nawet kradzież tożsamości. Programy edukacyjne w szkołach mogą w praktyczny sposób pokazać, jak korzystać z ustawień prywatności na platformach społecznościowych, jak reagować na niepożądane sytuacje i gdzie szukać pomocy w przypadku zagrożenia.
Zachęcono nauczycieli do zapoznania się z lekturą pani Agnieszki Taper wydaną w 2021 r. nakładem Wydawnictwa Literackiego Twoje dziecko w sieci. Przewodnik po cyfrowym świecie dla czasami zdezorientowanych rodziców.
Doradca metodyczny nauczania języka polskiego
Danuta Haller






