
23 czerwca 2025 r. w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 4 w Pogalewie Wielkim odbyła się lekcja otwarta w klasie VIII na temat Los jednostki wciągniętej w wir historii. Podsumowanie refleksji na temat poezji II wojny światowej. Przygotowano ją we współpracy szkoły z PCE i PPP w Wołowie, doradcą metodycznym nauczania języka polskiego D. Haller. Zajęcia prowadziła polonistka pani Justyna Przychodna.
Poezja II wojny światowej, stanowi istotny element literatury polskiej, jest wprowadzona do szkoły podstawowej jako materiał edukacyjny, pozwalający uczniom zrozumieć tamten okres i uczcić pamięć o ofiarach. Podczas zajęć skupiono się na wierszach dwóch poetów: Krzysztofa Kamila Baczyńskiego „Elegia o chłopcu polskim” oraz Leopolda Staffa „Pierwsza przechadzka”.
Uczniowie interpretowali symboliczne uczucia wyrażone w utworze „Elegia o chłopcu polskim”, który jest najsłynniejszym wierszem Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Zadaniem uczniów było nazywanie uczuć będących świadectwem doświadczeń wojennych pokolenia Kolumbów. Zwrócono także uwagę na metaforyczny obraz ojczyzny jako matki rozpaczającej nad utratą dziecka i wyrażającej sprzeciw wobec okrucieństw wojny.
Wiersz L. Staffa „Pierwsza przechadzka”, z którym pracowali uczestnicy zajęć, miał im uświadomić nieco inne spojrzenie poety na tragizm wojny. Wyraźnie uchwycili optymizm, nadzieję Staffa na lepsze jutro. Uczniowie zwrócili uwagę na inność nastroju tego utworu w porównaniu do „Elegii..”. Wyłapali podczas rozmowy i wypełnianej karty pracy, że w „Pierwszej przechadzce” pojawia się tematyka powrotu do normalnego życia po dramatycznych wydarzeniach wojny.
Podczas zajęć nauczycielka wykorzystała prezentację oraz miłą niespodzianką była możliwość wysłuchania pięknego wykonania muzycznego „Elegii o chłopcu polskim” w wykonaniu Grzegorza Wilka https://www.youtube.com/watch?v=KM0JOhJiKNk.
Podsumowaniem było ćwiczenie redakcyjne- pisanie listu do L. Staffa lub K.K. Baczyńskiego. Chętni, zaprezentowali swoją pracę.
W zajęciach otwartych wzięło udział 4 nauczycieli. Po odbytej lekcji omówiono jej przebieg, zwrócono uwagę na aktywność uczniów i wykorzystane przez nauczycielkę metody aktywizujące.
Doradca dziękuje wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń.
Doradca metodyczny Danuta Haller


