Zajęcia w formie edukacyjnego escape roomu pt. „Trochę śmieszno, trochę straszno – życie codzienne w PRL”

W ostatnich miesiącach nasi doradcy metodyczni nauczania historii – Emilia Buczak i Paweł Feliszek zrealizowali w kilku szkołach podstawowych i ponadpodstawowych kolejny cykl innowacyjnych lekcji poświęconych codziennemu życiu w czasach PRL. Zajęcia w formie edukacyjnego escape roomu pt. „Trochę śmieszno, trochę straszno – życie codzienne w PRL” okazały się nie tylko atrakcyjnym, ale i niezwykle skutecznym narzędziem dydaktycznym.

Forma i przebieg zajęć: Uczniowie, podzieleni na kilkuosobowe grupy, rozwiązywali szereg zagadek historycznych, logicznych i językowych, których tematyka oscylowała wokół realiów życia codziennego w Polsce Ludowej – od reglamentacji towarów i propagandy, przez absurdalne przepisy, aż po zjawiska życia społecznego, jak kartki na żywność czy kolejki po papier toaletowy. Zadania wymagały nie tylko wiedzy historycznej, ale również współpracy, kreatywności i krytycznego myślenia.

Walory edukacyjne: Escape room okazał się skutecznym narzędziem w nauczaniu historii, szczególnie w kontekście trudnych i często niezrozumiałych dla młodego pokolenia realiów PRL. Dzięki aktywizującej formule uczniowie lepiej przyswajali wiedzę, angażując się emocjonalnie w przebieg zajęć. Forma gry pozwalała na utrwalenie faktów historycznych poprzez doświadczenie i zabawę, co znacząco zwiększało trwałość zdobytej wiedzy.

Podnoszenie kompetencji zawodowych: Zajęcia były chętnie obserwowane przez nauczycieli historii oraz innych przedmiotów humanistycznych. Wielu z nich podkreślało, że forma escape roomu może być inspiracją do wzbogacenia własnych metod dydaktycznych i przełamania rutyny lekcji prowadzonych w tradycyjny sposób. Nauczyciele zauważali również, że uczniowie, którzy zwykle niechętnie uczestniczyli w zajęciach, z entuzjazmem angażowali się w grę, co świadczy o wysokim potencjale tej formy nauczania. W wielu placówkach już po pierwszych zajęciach pojawiły się kolejne zaproszenia, a niektórzy nauczyciele zdecydowali się na samodzielne wdrożenie escape roomu w swojej pracy dydaktycznej.

Podsumowanie: Historyczny escape room „Trochę śmieszno, trochę straszno – życie codzienne w PRL” okazał się nie tylko atrakcyjnym, ale i bardzo wartościowym narzędziem edukacyjnym. Zrealizowaliśmy go wspólnie z uczniami i nauczycielami takich placówek jak SP nr 1 Wołów, SP nr 2 Wołów, SP Osolin, SP Prusice, SP Krzelów, SP nr 1, SP nr 2 i SP nr 3 Oborniki Śląskie oraz w CKZiU w Wołowie.  Formuła zagadek historycznych udowodniła, że historia może być nie tylko przedmiotem pełnym dat i faktów, ale również fascynującą opowieścią o ludzkich losach – opowiadaną w sposób nowoczesny, angażujący i przystępny dla młodzieży.

W związku z dużym zainteresowaniem informujemy, że istnieje możliwość realizacji tych zajęć również w czerwcu. Szkoły, które chciałyby zaprosić doradców metodycznych do przeprowadzenia takiej lekcji na terenie swojej placówki, prosimy o kontakt: emilia.buczak@wolowpce.pl

foto galeria:

kolaż złożony z 4 fotografii przedstawiających różne grupy uczniów siedzących przy stołach w trakcie rozwiązywania zagadek historycznych wydrukowanych na kolorowych kartkach
kolaż złożony z 4 fotografii przedstawiających różne grupy uczniów siedzących przy stołach w trakcie rozwiązywania zagadek historycznych wydrukowanych na kolorowych kartkach