Zajęcia otwarte: Angażujemy swoje ciało oraz układy zmysłów – BAWMY SIĘ!

16 czerwca 2023 r. odbyły się zajęcia otwarte o charakterze integracyjnym w Szkole Podstawowej im K. Makuszyńskiego w Starym Wołowie. Przeprowadzone one zostały w zróżnicowanej 24- osobowej grupie, w skład której wchodziły osoby ze Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych „Niezwykła Kraina” w Wołowie, dzieci cudzoziemskie, uczniowie ze SPE oraz uczniowie bez dysfunkcji. Przygotowano je we współpracy szkoły z PCE i PPP w Wołowie: doradcami metodycznymi: nauczania języka polskiego oraz nauczania matematyki i informatyki. Doradcy metodyczni – panie D. Haller i I. Pisching były animatorkami tychże warsztatów, które polegały na wzbogacanie umiejętności dydaktyczno-wychowawczych nauczycieli o nowe narzędzia pracy między innymi z dziećmi, które mają  problemy emocjonalne: lęk, stres, chwiejność nastrojów, napady złości. Ich celem było wskazanie jednego ze sposobów organizacji procesu edukacyjnego z uwzględnieniem metod pracy dobieranych adekwatnie do realizowanych celów edukacyjnych i wychowawczych oraz strategii dydaktycznej wspierającej indywidualizację nauczania w zróżnicowanej grupie. Ćwiczenia podczas Terapii Sensorycznej (SI) angażują całe ciało oraz układy zmysłów (równowagi, czucia własnego ciała, dotyku, węchu, słuchu, smaku, wzroku).

Uczestnicy spotkania mieli również okazję zaobserwować sposób tworzenia warunków sprzyjających aklimatyzacji osób niepełnosprawnych z grupą uczniów o różnych potrzebach edukacyjnych.

Po odbytej lekcji została przeprowadzona analiza merytoryczna i metodyczna zajęć, w której uczestniczyli nauczyciele i opiekunowie dzieci ze Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych „Niezwykła Kraina” w Wołowie.

Wszyscy uczestnicy i dzieci, i dorośli świetnie się bawili. Dzieci zdrowe wspierały w zabawie tych, którzy wymagali pomocy. Po pracy wszyscy uczestniczyli w integracyjnym podwieczorku przygotowanym przez uczniów klasy V oraz dzieci cudzoziemskie.

W zajęciach wzięły udział 32 osoby. Na spotkanie warsztatowe oraz omówienie przeprowadzonych zajęć przybyło 8 osób dorosłych, opiekunów i nauczycieli. Doradcy dziękują wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń w obszarze kształtowania u uczniów umiejętności społecznych oraz metod stosowanych podczas lekcji.

            Danuta Haller – doradca metodyczny nauczania języka polskiego

            Iwona Pisching – doradca metodyczny nauczania matematyki i informatyki

Foto galeria:

Biała tablica z zapisanymi na czarno informacjami

Przed rozpoczęciem warsztatów- instruktaż i plan spotkania

Korytarz szkolny. Na podłodze troje dzieci a przed nimi tacka z żółtymi babeczkami. Na ich środku czerwone zdobniki.

Wykonujemy babeczki z piasku kinetycznego

Korytarz szkolny. Na środku na dywanie troje dzieci. Przed jedną dziewczynka tacka, ciasto i foremki.

Warsztaty robienia ciasteczek

Korytarz szkolny. Na środku stoły z kolorowymi miseczkami wypełnionymi galaretka i budyniem. Wokół dzieci i dorośli.

Przed kolejnym zadaniem- narzędzia do wykonania ćwiczeń sensorycznych- galaretki i budynie

Korytarz szkolny. Na środku siedzą dzieci, jedna z dziewczynek bierze do paluszków galaretkę.

Usprawnianie palców- jemy galaretki

Korytarz szkolny. Na środku troje dzieci, jedzą palcami galaretkę

Usprawnianie palców- jemy galaretki

Korytarz szkolny. Na środku dzieci i dorośli jedzą palcami galaretkę

Usprawnianie palców- jemy galaretki

Kobieta trzyma salaterkę i je palcami galaretkę. Korytarz szkolny

Usprawnianie palców- jemy galaretki

Korytarz szkolny. Na środku, na dywanie dzieci i dorośli jedzą palcami

Usprawnianie palców- jemy galaretki i budyń

Na stoliku pojemnik z kolorowymi kulami. Dziecko szuka niespodzianki w nim ukrytej

Ukryte niespodzianki

Korytarz szkolny. Na wózku inwalidzkim dziewczynka, a przed nią kobieta dająca jej z łyżeczki jedzenie.

Usprawnianie narządów gryzienia- jemy budyń

Jedna dziewczynka siedzi a przed nią dwoje dzieci daje jej pojemnik z kolorowymi chrupkami, w którym są ukryte niespodzianki.

Ukryte niespodzianki

Korytarz szkolny. Na środku, na dywanie dziecko i osoba dorosła, która trzyma pojemnik z budyniem.

Usprawnianie palców- jemy budyń

Korytarz szkolny. Na wózku inwalidzkim dziewczynka, a przed nią kobieta dająca jej z łyżeczki jedzenie

Usprawnianie narządów gryzienia- jemy budyń

Korytarz szkolny. Chłopiec i dziewczynka siedzą obok siebie. Chłopiec je palcami budyń a dziewczynka ma przed sobą tace z rozlanym budyniem, którym bawi się.

Usprawnianie palców- jemy budyń i bawimy się nim

Na stoliku różnobarwne pojemniki, farby, pędzle słoiczki.

Narzędzia do ćwiczeń sensorycznych

Korytarz szkolny. Na środku biała kartka z odbitą na niebiesko dłonią. Wokół klęczą dzieci.

Odbijamy swoja dłoń

Niebieska tablica a na niej białe kartki z odbitymi kolorowymi dłońmi. Dłonie tworzą dwa serca.

Pamiątkowe dłonie uczestników zajęć

Korytarz szkolny. Na tackach jasne ciasteczka z masy solnej. Po prawej stronie żółte babeczki.

Gotowe do wypieku ciasteczka z masy solnej

Sala lekcyjna. Na środku długi stół, przy którym siedzą dzieci i dorośli. Na dywanie dzieci. Na stole ciastka i napoje

Czas na słodkości – wspólny posiłek

Korytarz szkolny. Na środku grupa uczestników zajęć, dorośli i dzieci, osoby na wózkach inwalidzkich. W tle na niebieskim polu na białych kartkach odbite kolorowe dłonie. Dłonie tworzą dwa serca.

Na pożegnanie…

Korytarz szkolny. Na środku grupa uczestników zajęć, dorośli i dzieci, osoby na wózkach inwalidzkich. W tle na niebieskim polu na białych kartkach odbite kolorowe dłonie. Dłonie tworzą dwa serca.

Na pożegnanie…

: Korytarz szkolny. Na środku grupa uczestników zajęć, dorośli i dzieci, osoby na wózkach inwalidzkich. W tle na niebieskim polu na białych kartkach odbite kolorowe dłonie. Dłonie tworzą dwa serca.

Na pożegnanie…