LEKCJE OTWARTE: Umiem rozpoznawać i nazywać emocje swoje i innych

                     

21 kwietnia 2023 r w Zespole Placówek Resocjalizacyjnych w Brzegu Dolnym odbyły się dwie lekcje otwarte w klasie VI i VII.

Podczas zajęć panie prowadzące starały się pomóc uczniom w zrozumieniu ich własnych emocji oraz emocji innych. Celem spotkania było przeciwdziałanie powstawaniu zaburzeń zachowania. Uczniom pokazano jak sobie z nimi radzić. Zajęcia zostały przygotowane we współpracy placówki z PCE i PPP w Wołowie: doradcą metodycznym nauczania języka polskiego Danutą Haller oraz Reginą Kmicińską – doradcą metodycznym nauczania przedmiotów przyrodniczych

W czasie lekcji wykorzystano pomoce własne, ułatwiające wyrażanie i nazywanie emocji w codziennym życiu: kostki emocji, plansze i koła do wyrażania emocji oraz balony i karty uczuć, karty Dixit. Uczniowie uczestniczyli w zabawie integracyjnej „Cebula”, podczas której pozdrawiali się, mówili sobie o czymś miłym oraz o przykrych doświadczeniach, jakie przeżyli w ciągu tygodnia. Również bawili się balonami, w które wdmuchiwali złe emocje. Inna zabawą rozwijającą umiejętności prospołeczne, był „Kłębek wełny”, który rozwijali uczestnicy podając sobie i nazywając emocje towarzyszące im podczas różnych zdarzeń w bieżącym tygodniu. Z wykorzystaniem planszy emocji wykonali zadanie polegające na rozpoznaniu uczuć ludzi przedstawionych na fotografiach. Na podsumowanie obejrzeli dwa filmiki ukazujące emocje towarzyszące nauczycielowi i uczniom rozpoczynającym nowy rok szkolny.

Dla uczestniczących w spotkaniu nauczycieli celem nadrzędnym było ukazanie roli i wartości wykorzystania prezentacji multimedialnej w pracy nauczyciela; wzbogacanie pracy dydaktyczno-wychowawczej o nowe środki przekazu informacji; nabycie umiejętności wyciszenia uczniów oraz wskazanie skutecznych sposobów łagodzenia napięć.

Uczniowie natomiast zrozumieli własne stany emocjonalne oraz uczucia innych osób, potrafili o nich rozmawiać.

Prowadzące udzielały pomocy uczniowi w zrozumieniu potrzeb i emocji innych oraz wskazały na rolę empatii w komunikacji międzyludzkiej.

Po odbytej lekcji została przeprowadzono warsztaty merytoryczne, podczas których wykonywano pomoce dydaktyczne do pracy na lekcjach dotyczących emocji.  W zajęciach otwartych oraz warsztatach wzięło udział 5 nauczycieli ZPR-u.

Doradcy dziękują wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń w obszarze kształtowania u uczniów umiejętności społecznych oraz metod stosowanych podczas lekcji. Uczestnicy otrzymali materiał do przeprowadzenia zajęć w swoich szkołach.

Danutą Haller – doradca metodyczny nauczania języka polskiego
Regina Kmicińska – doradca metodyczny nauczania przedmiotów przyrodniczych

Foto galeria:

  1. Zabawa integracyjna „Kłębek wełny”.
Sala lekcyjna. Na środku stoją uczniowie twarzami do siebie. Pomiędzy uczniami są rozciągnięte nici wełny.

2. Zabawa integracyjna „Kłębek wełny”.

Sala lekcyjna. Na środku stoją uczniowie twarzami do siebie. Pomiędzy uczniami są rozciągnięte nici wełny. Wśród nich stoi kobieta

3. Zabawa „Ukryj emocje w balonie”.

Sala lekcyjna. W kręgu siedzą uczniowie i mają w dłoniach kolorowe balony. Przed nimi stoją dwie kobiety. Jedna coś mówi. Na podłodze leży walizka z przedmiotami.

4. Zabawa „Ukryj emocje w balonie”.

Sala lekcyjna. W kręgu stoją uczniowie i mają w dłoniach kolorowe balony.

5. Zabawa „Ukryj emocje w balonie”.

Sala lekcyjna. W kręgu siedzą uczniowie i mają w dłoniach kolorowe balony. Przed nimi stoją dwie kobiety. Jedna coś mówi. Na podłodze leży walizka z przedmiotami.

6. Zabawa „Ukryj emocje w balonie”.

Sala lekcyjna. W kręgu siedzą uczniowie i mają w dłoniach kolorowe balony. Przed nimi stoją dwie kobiety. Jedna coś mówi. Na podłodze leży walizka z przedmiotami.

7. Zabawa „Wybierz poduszeczkę emocji”.

Sala lekcyjna. Na środku siedzą uczniowie twarzami do siebie. Przed nimi kobieta trzyma otwarta walizeczkę z przedmiotami. Częstuje nimi uczestników.

8. Zabawa integracyjna „Kłębek wełny”.

Sala lekcyjna. Na środku stoją uczniowie twarzami do siebie. Pomiędzy uczniami są rozciągnięte nici wełny. Wśród nich stoi kobieta

9. Poduszeczka emocji.

Widok siedzącego uczestnika, który w ręku trzyma poduszkę emocji

10. Zabawa „Uwolnij emocje z balona”.

Sala lekcyjna. W kręgu stoją uczniowie i mają w dłoniach kolorowe balony.

11. Zabawa „Uwolnij emocje z balona”.

Sala lekcyjna. W kręgu siedzą uczniowie i mają w dłoniach kolorowe balony. Na środku kobieta coś mówi. Na podłodze leży walizka z przedmiotami a obok kolorowe kartki.

12. Mój nastrój zaklęty w karcie Dixit.

Widok siedzącego uczestnika, który w ręku trzyma kwadratową w zielonym kolorze zapisana kartkę.

13. Przed wypełnieniem kart pracy „Mój nastrój”.

Sala lekcyjna. Widok siedzących w ławkach uczestników. Przed nimi stoi kobieta.

14. Zabawa „Wybierz poduszeczkę emocji”.

Sala lekcyjna. Na środku siedzą uczniowie twarzami do siebie. Przed nimi kobieta trzyma otwarta walizeczkę z przedmiotami. Częstuje nimi uczestników.

15. Karta pracy „Mój nastrój”.

Sala lekcyjna. Na środku siedzi chłopiec w niebieskiej koszulce. Przed nim biała kartka z czarnym zapisem. W ręku długopis.

16. Mój nastrój zaklęty w karcie Dixit.

Widok siedzącego uczestnika, który w ręku trzyma kwadratową w żółtym kolorze zapisana kartkę.

17. Poduszeczka emocji.

Widok siedzącego uczestnika, który w ręku trzyma poduszkę emocji

18. Mój nastrój zaklęty w karcie Dixit.

Widok siedzących trzech uczestników, którzy w ręku trzymają kwadratową zapisana kartkę.