Powiatowy Konkurs Czytelniczy Mistrzowie Lektur Szkolnych – edycja II 2022/2023

Najlepszą rzeczą jaką rodzice mogą zrobić dla szczęścia i przyszłości swego dziecka, jest codzienne głośne czytanie mu dla przyjemności i radykalne ograniczenie telewizji
I. Koźmińska, E. Olszewska Wychowanie przez czytanie

Na czym polega konkurs?
Uczniowie szkół podstawowych wypożyczają (w bibliotece szkolnej lub filii Miejskiej Biblioteki Publicznej, bądź korzystają z własnego księgozbioru) książki z listy konkursowej i odbierają do nich pytania u koordynatora szkolnego lub pobierają ze strony PCE i PPP w Wołowie. Testy rozwiązują w domu, najlepiej podczas rodzinnego czytania. Najlepsi czytelnicy z kategorii każdej klasy: 4.,5.,6.,7. i 8. wezmą udział w półfinale szkolnym. Następnie po trzech najlepszych z każdej klasy (drużyna) wystąpi w finale powiatowym.

Lista lektur w załączeniu.

  1. Postanowienia ogólne:
  2. Podstawowe obowiązki organizatorów i uczestników konkursu wynikają z niniejszego regulaminu.
  3. II Powiatowy Konkurs Mistrzowie Lektur Szkolnych to projekt czytelniczy skierowany do uczniów klas 4-8 szkół podstawowych.
  4. Udział w konkursie jest bezpłatny.
  5. Lista lektur obowiązujących podczas konkursu znajduje się w załączeniu do niniejszego regulaminu.(ZAŁĄCZNIK 2.)
  6. Konkurs Mistrzowie Lektur Szkolnych ma zasięg powiatowy. Zawody odbywają się w dwóch etapach:
  1. etap I – szkolny,
  2. etap II – powiatowy.
  3. Cele konkursu:
  4. Poznanie treści lektur obowiązkowych wskazanych w podstawie programowej szkoły podstawowej – promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
  5. Tworzenie społeczności aktywnych czytelników w powiecie.
  6. Wspieranie wartościowych form promocji czytelnictwa poprzez tworzenie platformy wymiany najlepszych praktyk proczytelniczych.
  7. Znajomość treści i problematyki lektur obowiązkowych II etapu edukacyjnego.
  8. Promocja klasyki literatury krajowej, w tym utworów patriotycznych.
  9. Rozpowszechnianie i odświeżanie kanonu krajowej i światowej literatury młodzieżowe.
  10. Kształcenie umiejętności prezentacji na forum.
  11. Kształcenie umiejętności wejścia w rolę i prezentacji ulubionej postaci literackiej.
  12. Rozwój kreatywności w przygotowaniu stroju ulubionej postaci literackiej.
  13.  Doskonalenie umiejętności sporządzenia mapy myśli do wybranej lektury obowiązkowej.
  14. Wzmacnianie pozytywnego obrazu i prestiżu aktywności społecznej wynikającej z czytania książek poprzez uhonorowanie aktywnych czytelników.
  15. Aktywizacja grupy docelowej poprzez możliwość wyboru tytułu książek konkursowych.
  16. Integracja międzypokoleniowa poprzez wspólne czytanie literatury budującej więzi rodzinne.
  17. Wykorzystanie nowoczesnych technologii do promocji czytelnictwa.
  18. Promocja nowości wydawniczych, krajowej literatury współczesnej.
  19. Promowanie wśród uczniów postawy zdrowej rywalizacji i współpracy w grupie.
  20. Promocja systematyczności, efektywnego zarządzania czasem i intensywnej pracy z tekstem wśród uczniów szkół podstawowych.
  21. Lepsze przygotowanie uczniów do napisania egzaminu ósmoklasisty poprzez poznanie treści lektur określonych w podstawie programowej szkoły podstawowej.
  • Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
  • Kształtowanie u uczniów umiejętności walki ze stresem podczas wystąpień publicznych.
  • Wyłonienie najlepszych czytelników wśród uczniów szkół podstawowych
  1. Organizatorzy konkursu:
  2. Konkurs Mistrzowie Lektur Szkolnych organizuje Sieć Nauczycieli Języka Polskiego oraz Biblioteka Pedagogiczna przy Powiatowym Centrum Edukacji i Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej w Wołowie.
  3. Skład powiatowej komisji konkursowej:
  4. Przewodniczący – doradca metodyczny nauczania języka polskiego przy Powiatowym Centrum Edukacji i Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej w Wołowie – Danuta Haller
  5. Członkowie- powołani przez przewodniczącego komisji- nauczyciele języka polskiego               i bibilotekarze z terenu powiatu wołowskiego.

4.      Uczestnicy konkursu:

  • W konkursie mogą brać udział uczniowie klas IV – VIII szkoły podstawowej.
  • Konkurs zostaje przeprowadzony wpięciu kategoriach wiekowych:
  • klasa IV
  • klasa V
  • klasa VI
  • klasa VII
  • klasa VIII

W zawodach szkolnych uczestniczą uczniowie, którzy zdeklarują chęć przystąpienia.

5.       Organizacja konkursu:

  1. Konkurs przebiega w dwóch etapach:
  2. Etap pierwszy – szkolno-biblioteczny: indywidualne zdobywanie punktów za rozwiązanie pięciu testów ze znajomości treści i problematyki lektur oraz rozwiązanie jednego testu kwalifikacyjnego.
  3. Etap drugi – powiatowy ma formę drużynową w każdej kategorii klasowej.
  4. Etap I przeprowadza powołana przez dyrektora szkoły komisja konkursowa w składzie: dyrektor oraz trzech nauczycieli, w tym co najmniej dwóch nauczycieli języka polskiego. Zawody odbywają się we wszystkich szkołach od 28.10.2022 do 06.03.2023.

Etap pierwszy szkolny konkursu rozpoczyna się 28 października 2022 r. i trwa do  06 marca 2023 r.

  1. Celem pierwszego etapu jest wyłonienie po trzech uczestników do etapu powiatowego w każdej kategorii klasowej.
  2. Uczestnicy pierwszego etapu zdobywają punkty: mają do rozwiązania 5 testów                                     z zaproponowanych przez organizatora lektur obowiązkowych z podstawy programowej, za każdy mogą otrzymać maksymalnie 15 punktów. Lista lektur i testy są dostępne u szkolnego koordynatora konkursu. Testy zawierają pytania dotyczące treści całej lektury lub jej fragmentu, a także pytania interdyscyplinarne powiązane z treścią książki.
  3. Formularz testu dotyczy jednej książki. Za wypełnienie każdego formularza uzyskuje się punkty, które następnie zostaną zsumowane.
  4. Uczestnicy konkursu po formularze zgłaszają się do szkolnego koordynatora pierwszego etapu konkursu.        
  5. Uczestnik konkursu wypełnia formularz do danej lektury tylko raz i oddaje go szkolnemu koordynatorowi, który sprawdza i punktuje rozwiązany test.
  6. Dozwolona, a nawet wskazana jest wspólna praca dzieci z rodzicami/opiekunami przy rozwiązywaniu testów. Rodzice powinni wspierać dzieci, pomagać, pełnić funkcję doradczą, nakierowywać je na właściwy tok myślenia czy odpowiednie źródło informacji. Rodzice uczniów nie mogą wypełniać testu za dziecko.
  7. Uczniowie oddają formularze i zbierają punkty za ich rozwiązanie. Rejestruje to szkolny koordynator.
  8. Uczestnicy konkursu, którzy zdobędą łącznie najwięcej punktów ze wszystkich pięciu rozwiązanych testów (maksymalna ilość punktów to 75) biorą udział w szkolnym teście kwalifikacyjnym na poziomie każdej klasy wyłaniającym laureatów do drugiego etapu – powiatowego. Troje uczniów z każdej kategorii  wiekowej, którzy uzyskają z testu min. 80% zostaje zakwalifikowanych do etapu powiatowego. Test kwalifikacyjny odbędzie się w szkole
    w pierwszym tygodniu marca – 06.03.2023 r., będzie się składał z 15 zadań.
  9. Test kwalifikacyjny jest podsumowaniem pierwszego etapu i odbywa się w szkole bez udziału rodziców.
  10. Organizator przygotuje test kwalifikacyjny do każdej kategorii klasowej – zawierający zadania ze znajomości treści i problematyki różnych lektur z podanego kanonu dla danej grupy wiekowej. Koordynator szkolny etapu pierwszego przeprowadzi ten test w szkole.
  11. Termin testu kwalifikacyjnego ustala koordynator etapu pierwszego danej placówki. Test musi być zorganizowany do 06.03.2023 r.
  12. Placówki uczestniczące w konkursie wyłaniają do etapu powiatowego maksymalnie po trzech zawodników z każdej kategorii klasowej (kl. 4, 5, 6, 7, 8), którzy uzyskali najlepsze wyniki                      w teście kwalifikacyjnym. W przypadku trudności w wyłonieniu zwycięzców na skutek równej liczby punktów, koordynator pierwszego etapu przeprowadza dogrywkę (ustną lub pisemną).
  13. Uczestników zakwalifikowanych do drugiego etapu – powiatowego należy zgłosić koordynatorowi powiatowemu – doradcy metodycznemu nauczania języka polskiego do 10 marca 2023 r.
  14. Uczestnicy pierwszego etapu otrzymają dyplomy. Wersja elektroniczna dyplomów zostanie przekazana koordynatorom szkolnym.

Etap drugi – powiatowy – drużynowy (troje uczniów z każdej kategorii wiekowej ze szkoły – laureaci etapu szkolnego) zostanie rozegrany jednocześnie w ustalonym przez organizatora miejscu. Termin etapu powiatowego: 07.04. 2023 r. godz. 09.00. O miejscu przeprowadzenia etapu powiatowego zostaną powiadomieni szkolni koordynatorzy. Uczestnicy proszeni są o przybycie na to wydarzenie w przebraniu za ulubioną postać literacką. Ten element wyglądu drużyny będzie podlegał dodatkowej punktacji

  1. Każda z drużyn w swojej kategorii klasowej ma do wykonania trzy zadania:
  2. Prezentacja ulubionej postaci literackiej, za którą przebrało się dziecko.
  3. Zespołowe rozwiązanie testu składającego się z 15 pytań – z tematyki pięciu lektur zaproponowanych przez organizatora.
  4. Zespołowe porządzenie mapy myśli do wybranej lektury ze swojej kategorii klasowej (papier zapewnia organizator, kolorowe  mazaki/kredki przynoszą uczestnicy). 
  1. Dojazd uczestników na etap powiatowy odbywa się pod opieką rodziców/opiekunów prawnych lub upoważnionej przez nich osoby – np. nauczyciela.
  2. Dojazd na etap powiatowy odbywa się na koszt uczestników.
  3. Decyzje komisji konkursowej dotyczące wyników etapu powiatowego są nieodwołalne.
  4. Zakres wiedzy na etapie szkolnym i powiatowym obejmuje treści nauczania zawarte w podstawie programowej szkoły podstawowej.
  5. Tytuł laureata (miejsca I, II, III) zostanie przyznany dla zwycięskich trzyosobowych drużyn w każdej kategorii wiekowej( klasa IV, klasa V, klasa VI, klasa VII, klasa VIII).

6.      Terminarz II edycji konkursu Mistrzowie Lektur Szkolnych

  • Wypełniony i podpisany formularz zgłoszenia szkoły należy przekazać do 25 października 2022 r. w formie elektronicznej lub papierowej na adres koordynatora powiatowego: danuta.haller@wolowpce.pl lub do sekretariatu PCE i PPP w Wołowie: wpodn@wolowpce.pl .Formularz zgłoszenia szkoły do konkursu (ZAŁĄCZNIK 1.) i zgoda rodzica na udział dziecka w konkursie ( ZAŁACZNIK 3.) są w załączeniu do regulaminu.
  • 26 października 2022 r. zgłoszona placówka otrzymuje listę lektur z każdej kategorii klasowej oraz elektroniczną wersję testów wraz z kluczami odpowiedzi do wybranych książek.
  • Uczniowie rejestrowani są do konkursu przez koordynatorów szkolnych na podstawie zgłoszenia udziału w konkursie zawierającego zgody na przetwarzanie danych osobowych oraz wizerunku uczestnika konkursu, podpisanego przez rodzica/opiekuna prawnego ucznia.(w załączeniu do regulaminu)
  • Etap szkolny odbędzie się w terminie od 28 października 2022 r. do 06 marca 2023 r.
  • Test kwalifikacyjny odbywa się w szkole w dniach 06.03.2023 – 09.03.2023 r.
  • Do 10 marca 2023 r. szkolny koordynator zgłasza trzyosobową drużynę z każdej kategorii klasowej do etapu powiatowego.
  • Etap powiatowy odbędzie się dnia 07.04. 2023 r. godz. 09.00.
  • Uroczyste wręczenie dyplomów i nagród dla laureatów odbędzie się podczas Powiatowej Gali Laureata dnia 07 czerwca 2023 r. o czym zwycięzcy zostaną poinformowani..

7.      Postanowienia końcowe:

  • Od decyzji Komisji Konkursowej nie przysługuje odwołanie.
  • Wszelkie pytania i wątpliwości dotyczące konkursu prosimy kierować na adres email: danuta.haller @ wolowpce.pl lub pod numerem telefonu 889333946.

                                                      Zapraszamy serdecznie do udziału w konkursie.

Doradca metodyczny nauczania języka polskiego                                 Dyrektor PCE i PPP w Wołowie

            mgr  Danuta Haller                                                         mgr Krystyna Adaśko

W załączeniu regulamin i harmonogram konkursu