Emocje w życiu są potrzebne! – jak je wyrazić i zrozumieć?

24 kwietnia 2024 r w Szkole Podstawowej w Wińsku odbyły się lekcje otwarte w klasie IV.

Podczas zajęć prowadzący starali się pomóc uczniom w zrozumieniu ich własnych emocji, emocji innych oraz przeciwdziałać powstawaniu zaburzeń zachowania. Uczniom pokazano jak sobie z nimi radzić. Zajęcia zostały przygotowane we współpracy szkoły z PCE i PPP w Wołowie: doradcą metodycznym nauczania języka polskiego Danutą Haller oraz Reginą Kmicińską – doradcą metodycznym nauczania przedmiotów przyrodniczych.

W czasie spotkania wykorzystano pomoce własne, ułatwiające wyrażanie i nazywanie emocji w codziennym życiu: kostki emocji, plansze i koła do wyrażania emocji oraz balony i karty uczuć. Uczniowie uczestniczyli w zabawie integracyjnej „Cebula”, podczas której pozdrawiali się, mówili sobie o czymś miłym oraz o przykrych doświadczeniach, jakie przeżyli w ciągu tygodnia. Z wykorzystaniem planszy emocji wykonali zadanie polegające na rozpoznaniu uczuć ludzi przedstawionych na fotografiach. Na podsumowanie umieszczali wydarzenia z życia codziennego na drzewku radości i smutku.

Dla uczestniczących w spotkaniu nauczycieli celem nadrzędnym było ukazanie roli i wartości wykorzystania prezentacji multimedialnej w pracy nauczyciela; wzbogacanie pracy dydaktyczno-wychowawczej o nowe środki przekazu informacji; nabycie umiejętności wyciszenia uczniów oraz wskazanie skutecznych sposobów łagodzenia napięć.

Uczniowie natomiast zrozumieli własne stany emocjonalne oraz uczucia innych osób, potrafili o nich rozmawiać. Prowadzące udzielały pomocy uczniowi w zrozumieniu potrzeb i emocji innych oraz wskazały na rolę empatii w komunikacji międzyludzkiej. Po odbytej lekcji została przeprowadzono warsztaty merytoryczna Emocje w życiu są potrzebne! – jak je wyrazić i zrozumieć?. Wartość emocji w procesie nauczania. Przykłady zabaw i zajęć z TUS, podczas których wykonywano pomoce dydaktyczne do pracy na lekcjach dotyczących emocji.  W zajęciach otwartych wzięło udział 5 nauczycieli, w warsztatach merytorycznych również 5.

Doradcy dziękują wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń w obszarze kształtowania u uczniów umiejętności społecznych oraz metod stosowanych podczas lekcji. Uczestnicy otrzymali materiał do przeprowadzenia zajęć w swoich szkołach.

            Relację z zajęć pokazuje filmik. Zapraszamy.

            Danuta Haller – doradca metodyczny nauczania języka polskiego

            Regina Kmicińska – doradca metodyczny nauczania przedmiotów przyrodniczych

Foto galeria:

Przedstawienie planu spotkania oraz losowe rozdanie buziek wyrażających emocje.

Sala lekcyjna. Na środku stoi prowadząca. Coś trzyma w ręku, mówi.. Za nią w tle tablica.

Przypinanie pokolorowanych buziek- emotikonów.

Sala lekcyjna. Na środku stoi uczeń twarzą do nauczycielki. Ta, coś mu przypną.

Zestaw pomocy do ćwiczeń.

Na pulpicie kolorowa książeczka oraz buzie wyrażające emocje.

Zabawa integracyjna „Cebula”oraz „Negatywne emocje umieszczone w balonie.

Sala lekcyjna. Na środku stoją uczniowie twarzami do siebie. W środku nauczyciel prowadzący zajęcia dmucha w balon..

Praca w parach- nazywamy emocje.

Na pulpicie karta pracy oraz plansza z emocjami.

Sprawozdanie z wykonanych zadań. Pomoce naukowe do przeprowadzenia zabawy w wyrażanie emocji.

Na podłodze walizka z brązowymi kartami do gry-zawierającymi napis w formie pytania lub twarz z wyrazem emocji. Wokół siedzą dzieci z kartkami. Rozmawiają.

Zabawa integracyjna „Motek emocji”.

Na podłodze walizka z brązowymi kartami do gry-zawierającymi napis w formie pytania lub twarz z wyrazem emocji. Wokół siedzą dzieci i trzymają rozwiniętą nić. Tworzy ona pajęczynę. Rozmawiają.

Instrukcja do zabawy w „Drzewka emocji”.

Na podłodze siedzą dzieci. Tworzą krąg. Ponad nimi stoi nauczycielka coś objaśnia.

Zabawa w „Drzewka emocji”.

Sala lekcyjna. Uczniowie siedzą na podłodze, tworzą krąg. Na podłodze leżą zielone listki wykonane z papieru. Za nimi dwa duże drewniane drzewa. Dzieci do nich podchodzą i coś naklejają.

Podsumowanie zajęć.

Grupa zadowolonych dzieci a pomiędzy nimi dwa duże drewniane drzewa z kontrastowymi emocjami.