INTEGRACYJNE ZAJĘCIA OTWARTE-Wyobraźnia nie zna granic – namalujmy sobie LATO!

21 czerwca 2023 r. odbyły się integracyjne zajęcia otwarte w Szkole Podstawowej im Jana Markiewicza w Orzeszkowie. Przeprowadzone one zostały w plenerze w zróżnicowanej 31- osobowej grupie, w skład której wchodzili uczniowie ze SPE oraz uczniowie bez dysfunkcji. Przygotowano je we współpracy PCE i PPP w Wołowie – doradcami metodycznymi oraz nauczycielem szkoły – panią K. Wiącek. Doradcy metodyczni – panie D. Haller i I. Pisching i R. Kmicińska wraz z p. K. Wiącek były animatorkami tychże warsztatów plastycznych, które polegały na wspólnym malowaniu farbami akrylowymi na stretchu. Wszyscy uczestnicy i dzieci, i dorośli świetnie się bawili. Dzieci zdrowe wspierały w zabawie tych, którzy wymagali pomocy.

Podczas zajęć prowadzący starali się pomóc uczniom w zrozumieniu ich własnych emocji, emocji innych oraz przeciwdziałać powstawaniu zaburzeń zachowania. Uczniom pokazano jak sobie z nimi radzić i wyciągnąć pomocną dłoń do osób, które maja problemy z adaptacją i współpracą w grupie zróżnicowanej. Ważne było to, by dzieci pracujące w jednej grupie ustalały wspólne zasady w tworzeniu spójnego malowidła.

Zajęcia warsztatowe o charakterze artystycznym miały na celu wzbogacanie umiejętności dydaktyczno-wychowawczych nauczycieli o nowe narzędzia pracy. Ich celem było również wskazanie jednego ze sposobów organizacji procesu edukacyjnego z uwzględnieniem metod pracy dobieranych adekwatnie do realizowanych celów edukacyjnych  i wychowawczych oraz strategii dydaktycznej wspierającej indywidualizację nauczania   w zróżnicowanej grupie. Uczestnicy spotkania mieli okazję zaobserwować sposób tworzenia warunków sprzyjających aklimatyzacji uczniów ze SPE z grupą uczniów o różnych potrzebach edukacyjnych. Prowadzący postawili sobie za cel udzielenie wsparcia w rozwiązywaniu problemów nauczycieli bezpośrednio przy warsztacie pracy w obszarze edukacji włączającej.

 Po odbytych zajęciach została przeprowadzona analiza merytoryczna i metodyczna zajęć

W zajęciach wzięło udział 37 osób. Na spotkanie warsztatowe oraz omówienie przeprowadzonych zajęć również przybyło 6 nauczycieli.  Doradcy dziękują wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń w obszarze kształtowania u uczniów umiejętności społecznych oraz metod aktywizujących stosowanych podczas zajęć integracyjnych.

            Danutą Haller – doradca metodyczny nauczania języka polskiego

            Iwona Pisching– doradca metodyczny nauczania matematyki i informatyki

            Regina Kmicińska- doradca metodyczny przedmiotów przyrodniczych

Foto galeria:

1. Przed rozpoczęciem warsztatów- instruktaż i rozdawanie narzędzi do pracy

Przed rozpoczęciem warsztatów- instruktaż i rozdawanie narzędzi do pracy.

2. Podczas malowania

Podwórko szkolne, dzieci stoją pochylone,  w szeregu, przodem do powierzchni folii, rozciągniętej między drzewami, po której malują pędzlami. Stoją na tle pomalowanej na różnobarwne wzorki folii.

3. Podczas malowania

Podwórko szkolne, chłopiec stoi przodem do powierzchni folii, rozciągniętej między drzewami, po której malują pędzlami. W ręku trzyma paletę i pędzel, maluje.

4. Uczniowie malują Lato

Podwórko szkolne, dzieci stoją pochylone,  w szeregu, przodem do powierzchni folii, rozciągniętej między drzewami, po której malują pędzlami. Stoją na tle pomalowanej na różnobarwne wzorki folii.

5. Integracja – wspólne malowanie

Podwórko szkolne, pięć dziewczynek stoi w szeregu przodem do powierzchni folii, rozciągniętej między drzewami, po której malują pędzlami. Stoją na tle pomalowanej na różnobarwne wzorki folii

6. Mieszamy farby

Stół z farbami i paletami oraz pędzlami. Wokół niego dzieci

7. Wielkie dzieło maluchów

Grupa dzieci na dworze przed kolorowym obrazkiem. Wszyscy wznoszą do góry swoje kolorowe dłonie.

8. Dziewczynki w trakcie malowania

Podwórko szkolne, dwie dziewczynki stoją  przodem do powierzchni folii, rozciągniętej między drzewami, po której malują pędzlami. Trzymają w ręku paletę i pędzel. Stoją na tle pomalowanej na różnobarwne wzorki folii

9. Wielkie dzieło- Lato

Podwórko szkolne, dziewczynka stoi  przodem do powierzchni folii, rozciągniętej między drzewami, po której maluje pędzlem. Trzyma w ręku paletę i pędzel. Stoi na tle pomalowanej na różnobarwne wzorki folii

10. Dzieło skończone – odział przedszkolny

Grupa dzieci na dworze przed kolorowym obrazkiem. Wszyscy wznoszą do góry swoje kolorowe dłonie

11. Lato – wielkie dzieło

Kolorowy obrazek lata na folii.

12. Uczniowie po wykonaniu pracy

Podwórko szkolne, dwie dzieci kucają, na nimi pomalowana na kolorowo folia rozciągnięta między drzewami.

13. Uczniowie z nauczycielka po wykonaniu pracy

Podwórko szkolne, po lewej stronie stoi grupa dzieci, po ich prawej stronie pomalowana na kolorowo folia rozciągnięta między drzewami

14. Uczniowie przy swoim malowidle

Podwórko szkolne, dwie dzieci kucają, na nimi pomalowana na kolorowo folia rozciągnięta między drzewami. W tle stoi rower.

15. Statek na morzu

 Na folii namalowane na niebiesko morze a na nim czarny statek.
Podwórko szkolne.

16. Lato pędzlem malowane

Podwórko szkolne, malowidło różnobarwne na folii.

17. Lato pędzlem malowane

Podwórko szkolne, malowidło różnobarwne na folii

18. Uczniowie przy swoim malowidle

Podwórko szkolne, dzieci k stoją obok swojej kolorowej pracy-  pomalowana na kolorowo folia rozciągnięta między drzewami.