Jak pracować ze zróżnicowaną klasą czyli krok do edukacji włączającej

26 stycznia 2023 roku w Powiatowym Centrum Edukacji i Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej w Wołowie odbyło się szkolenie dla nauczycieli powiatu wołowskiego, które poprowadzili doradcy metodyczni Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Wołowie: Danuta Haller i Iwona Pisching.

Podczas spotkania zostały przedstawione nauczycielom treści dotyczące pracy w zróżnicowanym zespole klasowym, czyli wprowadzono uczestników w tematykę edukacji włączającej. Zakres merytoryczny doskonalenia nauczycieli dotyczył edukacji włączającej jako obszaru kształcenia, który od 2023/2024 roku formalnie wejdzie do szkół. Szkoła XXI wieku ma być placówką otwartą na każdego ucznia, a w centrum uwagi ma być aktualne samopoczucie dziecka, by było uśmiechnięte, wychowanie skupione na dziecku i rodzicielstwie, bliskości. Edukacja włączająca zakłada wspólne kształcenie wszystkich uczniów w ramach placówki najbliższej miejsca zamieszkania każdego dziecka/ucznia.

Nauczyciele dowiedzieli się, jak organizować proces edukacyjny z uwzględnieniem metod pracy dobieranych adekwatnie do realizowanych celów edukacyjnych i wychowawczych oraz strategii dydaktycznej wspierającej indywidualizację nauczania w zróżnicowanej grupie.

Rozmawialiśmy o tym jak tworzyć warunki sprzyjające aklimatyzacji uczniów.

Celem szkolenia było zwiększenie wiedzy uczestników w zakresie pracy z klasą zróżnicowaną, rozpoznawanie potrzeb, możliwości i motywacji uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb oraz wykorzystywania indywidualnego potencjału uczniów w kształceniu zróżnicowanym.

Ze szkolenia skorzystało 20 nauczycieli powiatu wołowskiego. Choć temat wydawał się kontrowersyjny, znaleźliśmy wspólny język i w miłej atmosferze dyskutowaliśmy na temat metod i form bardzo trudnej pracy w zróżnicowanym intelektualnie i emocjonalnie zespole klasowym. 

Doradcy metodyczni: Danuta Haller, Iwona Pisching

Foto galeria:

  1. Przedstawienie zakresu treści merytorycznych szkolenia.
Slajd: białe tło, brązowy napis tematu szkolenia. Po prawej stronie czarny klucz a po prawej grafika domu.

2. Wykład osoby prowadzącej szkolenie.

Sala szkoleniowa, przy stolikach siedzą nauczyciele. Za siedzącymi osobami, na tle ściany stoi kobieta prowadząca szkolenie.

3. Nauczyciele podczas prezentowanych treści szkoleniowych.

Sala szkoleniowa, przy stolikach siedzą nauczyciele. Na ścianie ekran z prezentacją. Przy stole, z przodu siedzi prowadząca, ma przed sobą otwartego laptopa.

4. Słuchacze podczas szkolenia- warsztaty.

Sala szkoleniowa, przy stolikach siedzą nauczyciele. Na ścianie biała tablica informacyjna. Na ścianie z przodu ekran z prezentacją. Po prawej stronie stoi kobieta prowadząca szkolenie.

5. Nauczyciele podczas prezentacji materiału szkoleniowego.

Sala szkoleniowa, przy stolikach siedzą nauczyciele, słuchają wykładu. Za nimi duże okna i tablica z informacjami.

6. Ewaluacja zajęć.

Sala szkoleniowa, nauczyciele oddają karty ewaluacyjne. Przed laptopem kobieta, jedna z prowadzących szkolenie.