Obsługujemy kamerę oraz tworzymy scenografię

07 czerwca 2022 r w Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Starym Wołowie  odbyła się lekcja otwarta w kl.VI z cyklu Labolatorium Przyszłości, która  była poświęcona zajęciom filmowym.

Podczas zajęć prowadzący pan Konrad Ferorczak – nauczyciel techniki zapoznał na początku uczestników z podstawowymi ustawieniami kamery, omówił pojęcia FPS – klatki na sekundę, Shutter Speed- Czast. Następnie otworzył migawkę ISO- Picture Profiles i nauczył dzieci ustawiać ostrość – Autofocua vs Manualna. Nauczyciel omówił role na planie filmowym (aktorzy, scenarzyści, reżyser, obsługa techniczna).

W dalszej części uczestnicy tworzyli scenografię dwóch filmów, które nagrywali. Były to zajęcia praktyczne z wykorzystaniem kamery, która znajduje się w szkole- w ramach realizowanego projektu Labolatorium Przyszłości.

Nagranie krótkiej etiudy sprawiło uczniom wiele radości. Wspólna praca przy postprodukcji z wykorzystaniem programu Sony Vegas była zabawą, podczas której uczniowie nabyli wiele umiejętności praktycznych. Potrafią nagrywać i wykorzystywać funkcje kamery oraz przetwarzać nagrany materiał, by powstał ciekawy film.

Zajęcia zostały przygotowane we współpracy szkoły z PCE i PPP w Wołowie: doradcą metodycznym nauczania języka polskiego Danutą Haller .Cele zajęć zostały osiągnięte. Dla uczestniczących w spotkaniu nauczycieli celem nadrzędnym było ukazanie roli i wartości tworzenia filmu w pracy nauczyciela; wzbogacanie pracy dydaktyczno-wychowawczej o nowe środki przekazu informacji; nabycie umiejętności pracy z uczniem z wykorzystaniem tworzywa filmowego. Po odbytej lekcji została przeprowadzona jej analiza merytoryczna z obecnymi na niej nauczycielami, którzy zaszczycili nas swoją obecnością. Na zajęcia przybyło pięciu nauczycieli ze szkół powiatu wołowskiego.

Doradca dziękuje wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń w obszarze kształtowania u uczniów umiejętności pracy z kamerą.

                                                  Danutą Haller – doradca metodyczny nauczania języka polskiego

Foto galeria:

  1. Przedstawienie celu lekcji. Objaśnienia terminów niezbędnych w obsłudze kamery.
Sala lekcyjna, ławki ustawione w kształcie prostokąta, siedzą w nich dzieci. Na przodzie, przy biurku nauczyciel stoi, za nim zielona tablica. Po prawej stronie stoi kamera na statywie.

2. Przed filmowaniem- instruktaż.

Nauczyciel w czarnym ubraniu stoi przy ubranym na biało chłopcu, który ma zawieszoną na szyi czarna kamerę. Z tyłu tablica informacyjna. Nauczyciel cos tłumaczy, wskazując lewą swoją dłonią

3. Przed filmowaniem- instruktaż.

Nauczyciel w czarnym ubraniu stoi przed biurkiem za dwoma chłopcami, którym coś tłumaczy. Jeden chłopak ubrany na niebiesko ma w ręku aparat fotograficzny a drugi w czarnej koszulce pisze coś na białej kartce.

4. Filmowanie – zajęcia praktyczne.

Nauczyciel w czarnym ubraniu stoi przy ubranym na biało chłopcu, który ma zawieszoną na szyi czarna kamerę. Przed nimi przy biurku siedzi dziewczynka i ma oczy zasłonięte przepaską. Nauczyciel cos tłumaczy. Na wprost biały ekran z wyświetlanymi obrazami.

5. Instrukcja rozkładania statywu pod kamerę.

Nauczyciel w czarnym ubraniu stoi przy ubranym w szarą koszulkę z nadrukiem chłopcu, mają przed sobą statyw do kamery. Z tyłu biały ekran. Nauczyciel cos tłumaczy, wskazując na elementy statywu.

6. Montowanie filmu.

Sala lekcyjna. Na wprost ekran z pokazanym fragmentem nagranego filmiku. Po lewej stronie siedzi przed laptopem ubrany na czarno nauczyciel.

7. Dobieranie dźwięku do montowanego filmiku.

Ekran, na którym widać fragment filmiku nagranego przez uczniów. W trakcie dobierany jest dźwięk.