LEKCJA OTWARTA Jaką krzywdę może wyrządzić hejt!

13 marca 2023 r. w Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Starym Wołowie odbyła się lekcja otwarta w klasach IV i VI  z cyklu Bezpieczeństwo w szkole i w sieci.

Przygotowano ją we współpracy szkoły z PCEiPPP w Wołowie, doradcami metodycznymi Danutą Haller i Reginą Kmicińską, które prowadziły zajęcia.

Podczas zajęć zostały wykorzystane elementy treningu zastępowania agresji metodą A.Goldsteina. Na podstawie umiejętności nabytych podczas lekcji uczniowie wykonali tematyczną notatkę graficzną oraz interpretację plastyczną jednej z wybranych zasad netykiety.

Podczas spotkania integracyjnego uczniów propagowano właściwe zachowanie się w internecie, poszanowanie godności drugiego człowieka. Uczniowie nabyli umiejętności radzenia sobie z problemem hejtu. Prowadzące pokazały dzieciom dobre strony sieci, jak również zwróciły uwagę na zagrożenia czyhające na jej użytkowników.

Dla uczestniczących w spotkaniu nauczycieli celem nadrzędnym było ukazanie roli notatek graficznych jako przekazu i utrwalania wiedzy. Wzbogacanie warsztat nauczyciela o nowe pomysły podczas wdrażania dzieci do zachowywania zasad bezpieczeństwa.

Prowadząca na prośbę dyrektora szkoły przedstawiła opracowany wcześniej w zespole wraz z nauczycielami regulamin szkolnego konkursu redakcyjnego z zakresu bezpieczeństwa w sieci, na temat Pewnego popołudnia jakiś hejter posunął sia za o kilka kroków daleko i poczułam/łem się bardzo urazona/ny…. objaśniła zasady i zachęciła uczniów do wzięcia
w nim udziału.

Po odbytej lekcji przeprowadzono warsztaty merytoryczne na temat Wykorzystanie prezentacji na zajęciach wychowawczych- Bezpieczeństwo w sieci/ Skutki niestosowania netykiety, podczas których wraz z dyrektorem szkoły i pedagogiem szkolnym zwrócono uwagę na aktywizowanie uczniów, samodzielność wykonywanej pracy oraz zaangażowanie oraz zakres merytoryczny treści dla uczniów szkoły podstawowej – II etapu edukacyjnego. Aktywność ułatwiła możliwość wykonywania notatki graficznej. W zajęciach otwartych i w warsztatach merytorycznych wzięło udział 4 nauczycieli i 1 rodzic.

Doradcy dziękują wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń.

 Doradcy metodyczni: Danuta Haller i Regina Kmicińska

  1. Wprowadzenie w tematykę hejtu
Sala lekcyjna. Na środku prowadząca, za nią zielona tablica z kolorowym plakatem. Po prawej stronie na ekranie prezentacja.

2. Notatka graficzna na temat cyberprzemocy

Sala lekcyjna. Na środku uczniowie w ławkach, siedzą twarzami do tablicy. Po lewej stronie siedzi przy biurku nauczyciel prowadzący zajęcia. Przy tablicy stoi uczeń.

3. Przykłady hejtu- ćwiczenia słuchowe

Sala lekcyjna. Na środku uczniowie w ławkach oraz siedzą na poduszkach na dywanie. Patrzą na ekran, który jest naprzeciw nich. Z przodu prowadząca pochyla się nad laptopem.

4. Prezentacja filmu „Emocje towarzyszące hejtowanej dziewczynce”

Sala lekcyjna. Na środku prowadząca, za nią zielona tablica z kolorowym plakatem. Po prawej stronie na ekranie prezentacja.

5. Podczas rozmowy o emocjach towarzyszącym osobom  hejtowanym

Sala lekcyjna. Na środku uczniowie siedzący w ławkach. Pochylają się. Z tyłu siedzą osoby dorosłe.

6. Antyhejtowskie zasady – notatka graficzna

Biała kartka z wydzielonymi obszarami, na których są kolorowe symbole i napisy.

7. Dyskusja ”Dlaczego hejt boli?”

Sala lekcyjna. Na środku uczniowie siedzący w ławkach

8. Wykonujemy notatki graficzne

Sala lekcyjna. Wokół siedzą na krzesełkach i dywanie dzieci. Wśród nich nauczycielka rozdaje kartki, coś mówi

9. Cyberprzemoc- nasze pomysły na graficzna nterpretację

Sala lekcyjna. Wokół siedzą na krzesełkach i dywanie dzieci. Wśród nich nauczycielka rozdaje kartki.

10. Warto to zapamiętać!

Sala lekcyjna. Na dywanie leży chłopiec. Twarz ma przysłonięta biało-czarną kartką z obrazkami i napisami. Jest on radosny.