PROCEDURA DIAGNOZOWANIA I WYDAWANIA OPINII O SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCIACH W UCZENIU SIĘ W PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W BRZEGU DOLNYM

PODSTAWA PRAWNA:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty (Dz. U. z 2017r. poz.1512 ze zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach i placówkach (Dz. U Z 2017r. poz.1591).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. 2017r. poz. 1534 ze zm.)
  • Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013r.  poz.199 ze zm.)
  • Rozporządzenie MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019r. poz.373)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu zawodowego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie (Dz. U. z 2019r. poz.1707 )

PROCEDURA

  1. Diagnoza dysleksji wymaga przeprowadzenia w poradni badania psychologicznego, pedagogicznego i w razie potrzeby -logopedycznego, które mogą obejmować kilka wizyt.
  • minimalny czas badań może obejmować co najmniej cztery wizyty trwające do dwóch godzin każda,
  • przebieg badania obejmuje: analizę dokumentów dziecka, wywiad z rodzicami, rozmowę z uczniem, testy pedagogiczne, testy psychologiczne, a w razie potrzeby diagnozę logopedyczną lub/ i przesiewowe badanie słuchu przy użyciu platformy do badania zmysłów. Po przeprowadzonych badaniach specjaliści omawiają z rodzicami/ prawnymi opiekunami lub pełnoletnim uczniem  wyniki badań oraz udzielają porad dotyczących ustalenia form pomocy dziecku.
  1. Poradnia może wymagać od rodzica zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka, zawierającego informacje niezbędne do wydania opinii np. informacji od neurologa o wykluczeniu organicznego podłoża trudności szkolnych. W przypadku diagnozy pod kątem zaburzeń dysgraficznych niniejsze zaświadczenie lekarskie jest niezbędne (obligatoryjne ).
  2. Przy badaniu specyficznych trudności w uczeniu się  istotna jest praca samokształceniowa dziecka nad problemem pisania i czytania.
  3. Uczeń, który przed wizytą w poradni pracował samodzielnie lub pod opieką rodziców bądź pedagoga w szkole ma obowiązek przedłożyć w poradni zeszyt ćwiczeń, które
    w tym czasie wykonywał.
  4. Uczeń, który nie pracował nad trudnościami w pisaniu i czytaniu i nie otrzymywał do tej pory żadnej pomocy w tym kierunku zobowiązany jest podjąć pracę wyrównawczą i terapeutyczną w formie:
  • samodzielnej pracy w domu poprzez wykonywanie partii ćwiczeń zadawanych przez pedagoga;
  • dodatkowych zajęć w szkole lub zajęć zorganizowanych na terenie poradni.
  1. Po okresie udokumentowanej pracy ucznia nad trudnościami w pisaniu i czytaniu, specjaliści diagnozujący dziecko formułują  diagnozę i wydają opinię.
  2. Diagnoza może stwierdzić dysleksję lub też inne przyczyny zgłoszonych trudności.
  3. Podczas trwania badań i pracy wyrównawczej rodzic na swój wniosek może uzyskać opinię do szkoły o podjętych wobec dziecka działaniach diagnostycznych lub wyrównawczych.
  4. Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się powinna zostać wystawiona nie wcześniej niż po ukończeniu klasy trzeciej i nie później niż do końca nauki w szkole podstawowej.
  5. W przypadku ucznia szkoły ponadpodstawowej należy złożyć wniosek do dyrektora szkoły. Wniosek może złożyć:
  • nauczyciel lub specjalista wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzący zajęcia z uczniem w szkole (po uzyskaniu zgody rodziców/prawnych opiekunów);
  • rodzice/prawni opiekunowie;
  • pełnoletni uczeń.
  1. Do wniosku należy dołączyć uzasadnienie konieczności przeprowadzenia badania psychologiczno-pedagogicznego w kierunku występowania specyficznych trudności
    w uczeniu się – dysleksji rozwojowej.
  2. Rada Pedagogiczna danej szkoły wyraża swoją opinię na piśmie (opiniuje zasadność wykonania badań).
  3. Dyrektor szkoły przekazuje wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią Rady Pedagogicznej rodzicom/ prawnym opiekunom lub pełnoletniemu uczniowi, którzy ustalają terminy badań w Poradni właściwej dla danej szkoły. Pozostałe procedury stosuje się bez zmian. 

KALENDARZ DIAGNOZY W KIERUNKU SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ

  1. Po klasie III szkoły podstawowej
  2. Uczniowie kl.VIII do egzaminu- badania  do 15 września (ze względu na zachowanie terminu 30 dni w celu wydania opinii)