Emocje i uczucia – jak sobie z nimi radzić?

18 stycznia 2022 r w Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 2 w Brzegu Dolnym odbyła się lekcja otwarta w klasie VII.

Podczas zajęć prowadzący starali się pomóc uczniom w zrozumieniu ich własnych emocji, emocji innych oraz przeciwdziałać powstawaniu zaburzeń zachowania. Uczniom pokazano jak sobie z nimi radzić. Zajęcia zostały przygotowane we współpracy szkoły z PCE i PPP  w Wołowie: doradcą metodycznym nauczania języka polskiego Danutą Haller oraz Reginą Kmicińską – doradcą metodycznym nauczania przedmiotów przyrodniczych

W czasie spotkania wykorzystano pomoce własne, ułatwiające wyrażanie  i nazywanie emocji w codziennym życiu: kostki emocji, plansze i koła do wyrażania emocji oraz balony i karty uczuć. Uczniowie obejrzeli prezentację oraz filmy ukazujące ich rówieśników, którzy pokazali, jak radzić sobie ze smutkiem, zniechęceniem, apatia oraz radością. Zostali zaktywizowani do udzielania odpowiedzi na pytania prowadzących.

Dla uczestniczących w spotkaniu nauczycieli celem nadrzędnym było ukazanie roli i wartości wykorzystania prezentacji multimedialnej w pracy nauczyciela; wzbogacanie pracy dydaktyczno-wychowawczej o nowe środki przekazu informacji; nabycie umiejętności wyciszenia uczniów oraz wskazanie skutecznych sposobów łagodzenia napięć.

Uczniowie natomiast zrozumieli własne stany emocjonalne oraz uczucia innych osób.

Prowadzące udzielały pomocy uczniowi w zrozumieniu potrzeb i emocji innych oraz wskazały na rolę empatii w komunikacji międzyludzkiej.

Po odbytej lekcji została przeprowadzona jej analiza merytoryczna z nauczycielami, którzy zaszczycili nas swoją obecnością. Na zajęcia przybyło sześciu nauczycieli ze szkół powiatu wołowskiego.

Doradcy dziękują wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń w obszarze kształtowania u uczniów umiejętności społecznych oraz metod stosowanych podczas lekcji. Uczestnicy otrzymali materiał do przeprowadzenia zajęć w swoich szkołach.

            Danutą Haller – doradca metodyczny nauczania języka polskiego

            Regina Kmicińska – doradca metodyczny nauczania przedmiotów przyrodniczych

Plansza z nazwami emocji

Obrazek, na górze czarny napis Plansza emocji. Poniżej, na białym tle główki z podpisami nazw emocji ora różnym wyrazem na twarzy.

Koło emocji

Obrazek, na górze czarny napis Koło emocji. Poniżej, na białym sześciokolorowe koło z wpisanymi w środku nazwami emocji. Wokół koła umieszczono sześć główek, każda z innym wyrazem emocji

Pomoce dla uczniów do zabawy w wyrażanie swoich emocji

Na brązowym tle w dolnej części pięć kostek emocji- sześcianów z napisem, głową; po lewej stronie na dole trzy balony w kolorach: różowym i czarnym. Na środku w torebce foliowej kwadratowe karty do gry

Prezentowanie materiału – kostek do rozpoznawania i nazywania uczuć

Na brązowym tle w dolnej części pięć kostek emocji- sześcianów z czarnym napisem;  twarzą wyrażającą nastrój; emotikonem

Pomoce naukowe do przeprowadzenia zabawy w wyrażanie emocji

Na brązowym tle w dolnej części walizka z brązowymi kartami do gry-zawierającymi napis w formie pytania lub twarz z wyrazem emocji. Na górze Koło emocji - na białym sześciokolorowe koło z wpisanymi w środku nazwami emocji. Wokół koła umieszczono sześć główek, każda z innym wyrazem emocji. Po prawej stronie Plansza emocji -  na białym tle główki z podpisami nazw emocji ora różnym wyrazem na twarzy.

Poduszeczka emocji – uczeń ustnie opisuje, co czuje

Na środku kwadratowa poduszeczka z kwadratowym obrazkiem twarzy a pod nią drukowanymi literami napis „zawstydzenie”. Poduszeczkę trzymają dłonie dziecka

Zabawa uczniów z planszą i kołem emocji. Nazywanie stanów emocjonalnych

sala lekcyjna. Uczniowie siedzą w ławkach. W ręku trzymają kartki z nazwą plansza emocji, koło emocji. Na środku nauczyciel odwrócony tyłem do obrazu- nie widać jego twarzy, chodzi po klasie. Z tyłu wisi biała tablica

Zabawa uczniów z poduszeczkami emocji. Nazywanie stanów emocjonalnych

Na środku walizka z poduszeczkani w kształcie kwadratu, na których są twarze z emocjami oraz na białym tle czarne zapisane zdania pytające o uczucie. Z walizki ręka dziecka wyciąga poduszeczkę. Po lewej stronie obrazu, na dole obrazek z napisem plansza emocji

Zabawa uczniów z poduszeczkami emocji. Nazywanie stanów emocjonalnych

Na środku walizka z poduszeczkami w kształcie kwadratu, na których są twarze z emocjami oraz na białym tle czarne zapisane zdania pytające o uczucie. Z walizki ręka dziecka wyciąga poduszeczkę. Po lewej stronie obrazu, na dole obrazek z napisem plansza emocji

Poduszeczka emocji – uczeń ustnie odpowiada na wylosowane pytanie dotyczące emocji

Na środku kwadratowa poduszeczka z kwadratowym białym obrazkiem z czarnym kolorem zapisanym zdaniem –„w jakich sytuacjach się tak czuję-”. Poduszeczkę trzymają dłonie dziecka